Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Och det är säkert ingen som ser det komma heller "host". Så vi lägger upp det på det här viset så det blir klart sen drar vi och spelar golf i Spanien eller nått kostar ju inte oss en cent ! ;-)
Användarvisningsbild
av vetten
Ja nu har jag kört på e10 från cirkelk ett tag och mestadels stadskörning och bensinförbrukningen har ökat från ca 1,2/l mil till ca 1,6/l mil är ju ganska mycket så man undrar vad det är för blask dom säjer, tänkte att är det skillnad på soppan på olika bensinbolag så sist tankade jag på okq8 och vad händer jo förbrukningen minskar till ca 1,4/ l mil och samma typ av körning nästan enbart stadskörning. Kollade så att det inte fanns nånra felkoder vilket det inte gör, så om nu soppaförbrukningen ökar så mycket fattar jag inte vad ökad innblandning av sprit i soppan ska ha för inverkan på miljön borde ju bli mera avgaser vid högre förbtukning.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Gör ett litet hemma expriment o kolla om det är 10% inblandning ;-)
Användarvisningsbild
av vetten
Om man blandar in mer sprit i soppan så borde den ju också ha förmåga att binda mer vatten vilket borde resultera i högre förbrukning tror nog att jag slutar tanka hos cirkelk det där med mer mil för pengarna som dom ju gör reklam för med sin sk "miles" soppa har jag slutat tro på och göra ett test hemma på soppan från cirkelk kan jag inte göra eftersom den soppan är förbrukad redan.
Jobbade lite på en mack för en massa år sedan och vet att det var jätteviktigt att hålla koll på att det inte blev för mycket vatten i dom stora tankarna med bensin.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
vetten skrev:och göra ett test hemma på soppan från cirkelk kan jag inte göra eftersom den soppan är förbrukad redan.
Kommer fler tillfällen ska du se.
Ja det är viktigt o hålla koll på tankarna. Hur det sköts om kan man ju undra.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har fått "dålig" E85 ett par gånger, misstänker att det var vatten i den..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nu menade jag mängden sprit i bensinen är den 10% eller är det mer?. Men självklart är det ju
inte bra om någon tank skulle innehålla vatten. Vilket jag med misstänker. :-o
av SubMarine
vetten skrev:Ja nu har jag kört på e10 från cirkelk ett tag och mestadels stadskörning och bensinförbrukningen har ökat från ca 1,2/l mil till ca 1,6/l mil är ju ganska mycket så man undrar vad det är för blask dom säjer, tänkte att är det skillnad på soppan på olika bensinbolag så sist tankade jag på okq8 och vad händer jo förbrukningen minskar till ca 1,4/ l mil och samma typ av körning nästan enbart stadskörning. Kollade så att det inte fanns nånra felkoder vilket det inte gör, så om nu soppaförbrukningen ökar så mycket fattar jag inte vad ökad innblandning av sprit i soppan ska ha för inverkan på miljön borde ju bli mera avgaser vid högre förbtukning.
Jag skulle börja kolla så att inte någon broms ligger på ;-)
Användarvisningsbild
av vetten
Ingen broms ligger på och varför minskade förbrukningen när jag tankade på OkQ8?
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 93

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Tack. Tro mig, jag har gått igenom instä[…]

Jag har mätt upp spänningen vid generato[…]

Ersättning inlösen 740 -88