Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
gillekille skrev: tor 17 feb 2022, 10:43 Den hade gått 14900 när den lämnades in och inget gick på någon goodwill på Volvo och försäkringsbolaget hade motorskada upp till 12000mil.
Kolla Volvia försäkring för framtiden, den täcker ganska många mil eller årtal, kan vara värt kolla in.
Volvia Maskinskadeförsäkring kan gälla Volvo som gått max 17.000 mil eller är 8 år.
Går teckna Förlängd Maskinskadeförsäkring så den gäller 10 år eller har gått 20 000 mil.
Självrisken varierar hur långt bilen gått vid ett skadetillfälle.
av gillekille
Ok, får kolla den. Vet att min försäkring är väldigt billig. Men detta är väl kanske en av anledningarna då. Jag skaffade Volvokortet nu då fakturan vart väldigt blodig. Då kanske dom har nå bra pris på försäkringen.

Edit: knappade in personnr och regnr på Volvia. Dom är dubbelt så dyr som mitt bolag. Just nu är det ju surt, men jag sparar runt 6000:- per år. Så jag får lita på att bilen håller ihop efter detta.
gillekille skrev: tor 17 feb 2022, 12:50Edit: knappade in personnr och regnr på Volvia. Dom är dubbelt så dyr som mitt bolag. Just nu är det ju surt, men jag sparar runt 6000:- per år. Så jag får lita på att bilen håller ihop efter detta.
Gjorde på skoj samma sak. +87% jämfört med nuvarande premie. Tack, men... :angelo:
Användarvisningsbild
av bem
HerrDödén skrev: tor 17 feb 2022, 13:58
gillekille skrev: tor 17 feb 2022, 12:50Edit: knappade in personnr och regnr på Volvia. Dom är dubbelt så dyr som mitt bolag. Just nu är det ju surt, men jag sparar runt 6000:- per år. Så jag får lita på att bilen håller ihop efter detta.
Gjorde på skoj samma sak. +87% jämfört med nuvarande premie. Tack, men... :angelo:
Oj det var stor skillnad.
Jag har haft Volvia så länge jag kan minnas och max skadefria år rätt många år nu, bor i mindre stad så premien blir inte så blodig ens på nuvarande bil (V90 T6 Recharge MY22) trots jag har "allt" i försäkringen, för 2000 mil/år (Vagnskada har jag inte i försäkringen eftersom bilen är ny, när man måste betala Vagnskadan i försäkringen drar det iväg mer förstås i årspremie).
Sen får man förstås kolla exakt vad som ingår i försäkringar man jämför och t.ex. hur länge en Maskinskadeförsäkring kan tecknas och vad självriskerna är.
Kan nog finnas pengar att spara genom att jämföra försäkringar. Men Volvia har haft hyfsad låg premie med de Volvobilar jag haft genom åren. Har dock inte haft med Volvia att göra annat än vid glasskada (stenskott i frontrutor) på bilar jag haft.
av gillekille
Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.
av Primus
gillekille skrev: fre 18 feb 2022, 19:22 Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.
Kan du kanske berätta lite mer? Betalade du själv? vad kostade det? Hur gick snacket när du lämnade in den? Vad var verkstadens kommentar till problemen?
Användarvisningsbild
av bem
gillekille skrev: fre 18 feb 2022, 19:22 Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.
Man undrar ju om det var nåt ursprungligt fel på växellådan eftersom det var järnfilspån i den. Hade växellådan gått torr? Var det givaren som gått sönder och därför inte kunnat larma om låg oljenivå i växellådan tro?
Bara hoppas bilen håller ett tag nu så du slipper fler oförutsedda utgifter som detta. Förr körde jag med bilar även när Maskinskadeförsäkringen gått ut och jag klara mig undan från haverier på saker som kunnat täckas av Maskinskadeförsäkringen. Den förra Volvon bytte jag ut innan Maskinskadeförsäkringen upphörde gälla, samma sak kommer det bli med den Volvo jag kör f.n.
En modern Volvo laddhybrid har potential att kunna få diverse små eller större fel, men i regel håller de nog rätt bra. Men det är nästan så man tycker lite synd om de som kommer köra min bil (V90 T6 Recharge MY22) om säg 10 år, mycket som skulle kunna strula, speciellt på den elektriska fronten. Bilen är fullmatad med finesser. Under motorhuven är det fullsmockat med olika enheter. Har aldrig tidigare haft en Volvo med så mycket grejer under huven.
Håller tummarna du får många problemfria mil med bilen nu framöver!
av gillekille
bem skrev: lör 19 feb 2022, 01:50
Man undrar ju om det var nåt ursprungligt fel på växellådan eftersom det var järnfilspån i den. Hade växellådan gått torr? Var det givaren som gått sönder och därför inte kunnat larma om låg oljenivå i växellådan tro?
Bara hoppas bilen håller ett tag nu så du slipper fler oförutsedda utgifter som detta. Förr körde jag med bilar även när Maskinskadeförsäkringen gått ut och jag klara mig undan från haverier på saker som kunnat täckas av Maskinskadeförsäkringen. Den förra Volvon bytte jag ut innan Maskinskadeförsäkringen upphörde gälla, samma sak kommer det bli med den Volvo jag kör f.n.
En modern Volvo laddhybrid har potential att kunna få diverse små eller större fel, men i regel håller de nog rätt bra. Men det är nästan så man tycker lite synd om de som kommer köra min bil (V90 T6 Recharge MY22) om säg 10 år, mycket som skulle kunna strula, speciellt på den elektriska fronten. Bilen är fullmatad med finesser. Under motorhuven är det fullsmockat med olika enheter. Har aldrig tidigare haft en Volvo med så mycket grejer under huven.
Håller tummarna du får många problemfria mil med bilen nu framöver!
Ja man kan undra. Googlear man amerikanska forum så dyker det upp. Dom har fått lådor och elmotorer utbytta med förlängd garanti. Sverige i vanlig ordning gör ingenting efter 3 år. Ingreppet var stor och även kostnaden. Peppar,peppar så har den gått felfritt nu i ca 5 mil och känns som en helt ny bil :)
Tack !
av gillekille
Primus skrev:
Kan du kanske berätta lite mer? Betalade du själv? vad kostade det? Hur gick snacket när du lämnade in den? Vad var verkstadens kommentar till problemen?
Redan när vi köpte bilen i Maj så kände vi av detta problem. (vi köpte den privat och billigare än hos en handlare, så ja..vi tog den smällen) men hade aldrig kört hybrid eller elbil så vi tänkte inte så mycket på felet. Felet då att den tappade kraft på eldrift vilket var mycket obehagligt i tät trafik tex. korsningar, rondeller mm.
Vi levde med detta fel ett tag medans jag började kolla garantier på hybridsidan, men endast batteriet är med där på 16000mil. Så vi tänkte ta upp problemet på 14000mila servicen som inföll i december. Mekaniker började med att uppdatera programvara och kalibrera om elväxellådan. Den gick då felfritt i ca 2 mil innan den började igen. Då tog dom in den igen och bytte växellådan i elmotorn och efter detta har den fungerat bra och känns helt annorlunda med bättre respons, tystade och starkare.
Fakturan hamnade på 29800:- vilket vi tog ur egen ficka givetvis.

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]