- tor 17 feb 2022, 10:43
Den hade gått 14900 när den lämnades in och inget gick på någon goodwill på Volvo och försäkringsbolaget hade motorskada upp till 12000mil.
Moderator: Moderatorer
gillekille skrev: ↑tor 17 feb 2022, 10:43 Den hade gått 14900 när den lämnades in och inget gick på någon goodwill på Volvo och försäkringsbolaget hade motorskada upp till 12000mil.Kolla Volvia försäkring för framtiden, den täcker ganska många mil eller årtal, kan vara värt kolla in.
gillekille skrev: ↑tor 17 feb 2022, 12:50Edit: knappade in personnr och regnr på Volvia. Dom är dubbelt så dyr som mitt bolag. Just nu är det ju surt, men jag sparar runt 6000:- per år. Så jag får lita på att bilen håller ihop efter detta.Gjorde på skoj samma sak. +87% jämfört med nuvarande premie. Tack, men...
HerrDödén skrev: ↑tor 17 feb 2022, 13:58Oj det var stor skillnad.gillekille skrev: ↑tor 17 feb 2022, 12:50Edit: knappade in personnr och regnr på Volvia. Dom är dubbelt så dyr som mitt bolag. Just nu är det ju surt, men jag sparar runt 6000:- per år. Så jag får lita på att bilen håller ihop efter detta.Gjorde på skoj samma sak. +87% jämfört med nuvarande premie. Tack, men...![]()
gillekille skrev: ↑fre 18 feb 2022, 19:22 Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.Kan du kanske berätta lite mer? Betalade du själv? vad kostade det? Hur gick snacket när du lämnade in den? Vad var verkstadens kommentar till problemen?
gillekille skrev: ↑fre 18 feb 2022, 19:22 Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.Man undrar ju om det var nåt ursprungligt fel på växellådan eftersom det var järnfilspån i den. Hade växellådan gått torr? Var det givaren som gått sönder och därför inte kunnat larma om låg oljenivå i växellådan tro?
bem skrev: ↑lör 19 feb 2022, 01:50Ja man kan undra. Googlear man amerikanska forum så dyker det upp. Dom har fått lådor och elmotorer utbytta med förlängd garanti. Sverige i vanlig ordning gör ingenting efter 3 år. Ingreppet var stor och även kostnaden. Peppar,peppar så har den gått felfritt nu i ca 5 mil och känns som en helt ny bil :)gillekille skrev: ↑fre 18 feb 2022, 19:22 Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.Man undrar ju om det var nåt ursprungligt fel på växellådan eftersom det var järnfilspån i den. Hade växellådan gått torr? Var det givaren som gått sönder och därför inte kunnat larma om låg oljenivå i växellådan tro?
Bara hoppas bilen håller ett tag nu så du slipper fler oförutsedda utgifter som detta. Förr körde jag med bilar även när Maskinskadeförsäkringen gått ut och jag klara mig undan från haverier på saker som kunnat täckas av Maskinskadeförsäkringen. Den förra Volvon bytte jag ut innan Maskinskadeförsäkringen upphörde gälla, samma sak kommer det bli med den Volvo jag kör f.n.
En modern Volvo laddhybrid har potential att kunna få diverse små eller större fel, men i regel håller de nog rätt bra. Men det är nästan så man tycker lite synd om de som kommer köra min bil (V90 T6 Recharge MY22) om säg 10 år, mycket som skulle kunna strula, speciellt på den elektriska fronten. Bilen är fullmatad med finesser. Under motorhuven är det fullsmockat med olika enheter. Har aldrig tidigare haft en Volvo med så mycket grejer under huven.
Håller tummarna du får många problemfria mil med bilen nu framöver!
Primus skrev:Redan när vi köpte bilen i Maj så kände vi av detta problem. (vi köpte den privat och billigare än hos en handlare, så ja..vi tog den smällen) men hade aldrig kört hybrid eller elbil så vi tänkte inte så mycket på felet. Felet då att den tappade kraft på eldrift vilket var mycket obehagligt i tät trafik tex. korsningar, rondeller mm.gillekille skrev: ↑fre 18 feb 2022, 19:22 Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.Kan du kanske berätta lite mer? Betalade du själv? vad kostade det? Hur gick snacket när du lämnade in den? Vad var verkstadens kommentar till problemen?
Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]
Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]