Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa!

Snart är det 1500 mil med oss (5700 mil totalt mätarläsning) så är det dags att rapportera, eller hur?
Sedan april 2021, reste vi till Småland, ÖIand, Värmland, Jämtland, Sälen, samt många kortare utflykter, samt många besök på bauhaus och återvinning (pga renovering hemma, haha)
Nästan 15000km av allt - motorvägar, landsvägar, grus, is, snö, "wtf-finns-ngn-väg-här-eller" osv :)
Vänner, grill, skidor, innedörrar, ryggsäckar, ved, -- allt fått plats. "The getaway car", as advertised :)

- är vi nöjda med den här bilen? Ja, absolut!
- är vi nöjda med modellen? Ja, absolut, V90CC är en bra val till oss!
- vilken blir nästa bil? V90CC eller XC90, vi får se :)

Nackdelar då? Inga stora kanske. Mjukvara i navigering/entertainment system kanske är lite out-of-date, men funkar hel okej. Bilen är absolut inte stadvänlig, men vi brukar inte ta bil till innerstad.

(har ett par konkreta frågor men vi tar de i separata tråd)
V90 eller V90 CC i all ära men de är rätt "klumpiga" i stan och vid parkering. Knappt bilen får plats i en P-ruta ju. Jämfört med föregångaren V70 är V90 svårare hantera i lite trånga situationer. Har V90, hade V70 innan. Har inte lärt mig riktigt var "hörnen" är på min V90 än efter 5 månaders bruk. Kanske jag börjar bli lite trög, det kan ju ha inverkan. Annars åker man fint och bekvämt i en V90 (även utan luftfjädring som i min).
Vi har också HK mitt i smeten, vid Kungsbron i Stockholm, inte heller några problem. Hade nog tyckt CC hade varit ännu skönare, lite högre sikt :) Men oftast parkerar jag i P-hus, några lediga gatuplatser fanns inte ens för XC40n ;)
740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]