Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
Förbjud alkoholen då skattetäkterna inte väger upp de kostnader som alkoholen för med sig. :-o
Där skulle vi kunna hämta in en del för att täcka upp ev. sänkt skatt på bränsle. :P
Användarvisningsbild
av poseidon
Lockis skrev:
Volvoold skrev:
poseidon skrev:Att priset är högt beror numer till största delen på reduktionsplikten.
Dvs inblandning av etanol osv.

Sverige försöker vara bäst i klassen vilket drabbar alla dom som konkurrerar på den europeiska marknaden, bönder, transportföretag osv.

7 partier röstade för reduktionsplikten i somras, 1 parti röstade emot, det partiet är samma parti som ofta ser konsekvenser i olika frågor när andra partier några år senare säger; "vi har varit naiva" eller " vi såg det inte komma".
Det skulle inte förvåna mig om man blir kallad rasist om man är emot den höga reduktionsplikten. :-/
+ till dig för den klockrena analysen. :-)
Klockrena? Tror inte det är ett enda parti som inte är medvetna om att reduktionsplikten är en stor anledning till de höga priserna.

KD t.ex vill ju sänka priset med 3kr litern. Hur detta ska finansieras berättar man dock inte. Så mest troligen valfläsk.
Högern, som poseidon själv säger har själva varit delaktiga i att rösta fram den situation vi har idag med bränslepriserna. Och nu försöker man lägga all skuld på sittande regering.

Jag tycker det är intressant att man vill sänka priset med 50 öre i budgeten och inte istället redan där tog tag i att sänka ytterligare? Reduktionsplikten i sig kan ju kompenseras med sänkta skatter. Frågan är vart man ska ta igen den kostnaden istället? Är det någon som listar ut vart vi kan hämta in dessa 3kr per liter utan att få höjda kostnader någon annanstans så grattis.
De partier som nu vill sänka priset/reduktionsplikten röstade ju för en höjning av reduktionsplikten i somras. Dit hör KD. Så ja, nu när de "såg det komma" så backar de och vill fläska lite innan valet.

Som sagt, det fanns 1 parti som inte röstade för höjd reduktionsplikt.
Användarvisningsbild
av Camel
StefanN skrev:Strax passerar diesel 22:- 21.92 idag, E10 fick man betala 19.64:- för.
Priset på råoljan i SEK har inte ändrats nämnvärt mellan t.ex. 2022-02-05 och 2022-02-15. Priset i USD har sjunkit. Ändå är slutpriset vid pump höjt. Det beror på ökade kostnader för inblandning av biobränslen och/eller ökade transportkostnader och/eller ökad vinst samt mer moms. Det beror inte på att råoljan skulle ha stigit i pris. Reduktionsplikten kommer att kosta konsumenterna.
Branslepris_2022-02-05.jpg
Branslepris_2022-02-05.jpg (229.34 KiB) Visad 439 gånger
Branslepris_2022-02-15.jpg
Branslepris_2022-02-15.jpg (229.33 KiB) Visad 439 gånger
av Lockis
Camel skrev:
StefanN skrev:Strax passerar diesel 22:- 21.92 idag, E10 fick man betala 19.64:- för.
Priset på råoljan i SEK har inte ändrats nämnvärt mellan t.ex. 2022-02-05 och 2022-02-15. Priset i USD har sjunkit. Ändå är slutpriset vid pump höjt. Det beror på ökade kostnader för inblandning av biobränslen och/eller ökade transportkostnader och/eller ökad vinst samt mer moms. Det beror inte på att råoljan skulle ha stigit i pris. Reduktionsplikten kommer att kosta konsumenterna.
Branslepris_2022-02-05.jpg
Branslepris_2022-02-15.jpg
94,21 USD kostar ett fat olja idag (just nu).

igår den 15/2 kostade det 93,96 inte 92,24 som ditt inlägg säger.
Och ja, man kan yrka på att reduktionsplikten påverkar priset idag också. Och det är till viss del sant då bio drivmedelspriserna går upp. Vi har alltså flera faktorer vi behöver ta hänsyn till idag utöver råoljepriset. Även om detta också påverkar.
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev: igår den 15/2 kostade det 93,96 inte 92,24 som ditt inlägg säger.
Priset på Brent stängde på 93,28 igår 2022-02-15. Priset går upp och ner under handeln. När jag skrev inlägget var priset 92,24. Priset idag 2022-02-16 är ännu inte fastlagt. Det skiljer just nu från det som du skrev.

Poängen med mitt inlägg var inte att beskriva råoljepriset exakt. Det var för att tydliggöra att biobränsleinblandningen har blivit en betydande kostnadsfaktor för priset vid pump, samt skatterna förstås. T.ex. är priset på bensin före skatter är 8,89 kr/liter varav råoljekostnaden är 4,08 kr/liter. Totala skatterna är 10,75 kr/liter. Men man skyller gärna på råoljepriset. Men råoljekostnaden är endast en liten del av totalpriset vid pump.

Brent_Crude_Oil_Close_2022-02-15.jpg
Brent_Crude_Oil_Close_2022-02-15.jpg (87.13 KiB) Visad 335 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Logiken är omöjligt att förstå hur regeringen tänker.

Om man tankar 100% förnyelesebart ska man få 100% skattereduktion.

Om man blandar i 50% förnyelsebart ska man få 0% reduktion. Varför inte 50%
av Lockis
VolvoB20 skrev:Logiken är omöjligt att förstå hur regeringen tänker.

Om man tankar 100% förnyelesebart ska man få 100% skattereduktion.

Om man blandar i 50% förnyelsebart ska man få 0% reduktion. Varför inte 50%
Bra fråga. Finns nog inget bra svar idag. Kan hålla med om att skatten bör sänkas med den del av råvaran som är skattefri.
av Lockis
Camel skrev:
Lockis skrev: igår den 15/2 kostade det 93,96 inte 92,24 som ditt inlägg säger.
Priset på Brent stängde på 93,28 igår 2022-02-15. Priset går upp och ner under handeln. När jag skrev inlägget var priset 92,24. Priset idag 2022-02-16 är ännu inte fastlagt. Det skiljer just nu från det som du skrev.

Poängen med mitt inlägg var inte att beskriva råoljepriset exakt. Det var för att tydliggöra att biobränsleinblandningen har blivit en betydande kostnadsfaktor för priset vid pump, samt skatterna förstås. T.ex. är priset på bensin före skatter är 8,89 kr/liter varav råoljekostnaden är 4,08 kr/liter. Totala skatterna är 10,75 kr/liter. Men man skyller gärna på råoljepriset. Men råoljekostnaden är endast en liten del av totalpriset vid pump.

Brent_Crude_Oil_Close_2022-02-15.jpg
Sa aldrig emot dig i sak, tvärtom höll jag med. Intressant dock att ditt oljepris skiljer sig från det som DI rapporter.

https://www.di.se/ravaror/ukoilusd-4606814/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:Om man blandar i 50% förnyelsebart ska man få 0% reduktion. Varför inte 50%

Jomen asså det är så att uhh... Jo men.. .Du får ju 50% reduktion på den förnybara delen... Men du har minst 100% påslag på den ikke-förnybara delen.. Jomen så säger vi, det låter nog bra!

;-)
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 93
Balans ljudsystem

Så här ser det ut i min.. Dom kund[…]

Det finns folk här som lyfter av multirib-rem[…]

Samma sak när man drar släpkärra. […]