Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

specos skrev: tis 15 feb 2022, 18:56 Följdfråga: När jag inspekterade motorutrymmet i samband med att motorn började gå illa så tyckte jag att kylarvätskenivån var väldigt låg. Den stod på min vilket den inte brukar. Påtalade för verkstaden men de trodde inte det hade något samband och gjorde inget åt det. När jag var ute och körde och bromsade lite häftigt tändes varningslampa för låg kylarvätskenivå. Vid kontroll är nivån på miniminivån.

Kan det ha något samband med den defekta spridaren?
Var har kylarvätskan i så fall tagit vägen?

Åtgärd - annat än att fylla på med kylarvätska?
Har du koll på om detta är gjort?
viewtopic.php?f=56&t=130511

Själv får jag fylla ett par deciliter per år i min T3.
specos skrev: tis 15 feb 2022, 18:56 Följdfråga: När jag inspekterade motorutrymmet i samband med att motorn började gå illa så tyckte jag att kylarvätskenivån var väldigt låg. Den stod på min vilket den inte brukar. Påtalade för verkstaden men de trodde inte det hade något samband och gjorde inget åt det. När jag var ute och körde och bromsade lite häftigt tändes varningslampa för låg kylarvätskenivå. Vid kontroll är nivån på miniminivån.

Om det nu vällde vit rök ur avgasröret när det hände och det fattas glykol skulle jag nog ana att du har något annat fel än en spridare, fel/förmycket soppa ger svart rök, kylarvätska i förbränningen ger tjock vit rök, vore jag dig skulle jag nog syna den där verkstadens beslut, men den gick alltså som vanligt och ingen efter reparationen?
NordT6 skrev:

Om det nu vällde vit rök ur avgasröret när det hände och det fattas glykol skulle jag nog ana att du har något annat fel än en spridare, fel/förmycket soppa ger svart rök, kylarvätska i förbränningen ger tjock vit rök, vore jag dig skulle jag nog syna den där verkstadens beslut, men den gick alltså som vanligt och ingen efter reparationen?
Japp, den gick bra efter reparationen. Peppar peppar.... jag fyllde i nån deciliter glykol så får vi väl se. Tyckte dock att oljenivån på stickan var över max men det är ju svårt att se med den där pinnen. Den ska väl normalt varna för det (om det inte bara gäller VEA-motorer...)
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]