Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164forever
Hej.
Angående V6-an från Frankrike.
Jag och min pappa (RIP) hade sammanlagt 4 st 264:or. Alla hade B27E motorn och automat. Ingen kvar nu dock...
Den som gått längst hade gått över 50.000 mil ! Det var inga problem med nån av dem.
Alla fyra gick väldigt bra och stack iväg riktigt bra både vid rödljus och vid omkörning!
Hemligheterna att få dom motorerna att gå långt var att byta olja varje 500 mil samt att byta glykol vartannat år!
Dessutom bara använda mineralolja. Ingen syntetolja där inte!
Mvh/Håkan
av Rådlös
164forever: Förr bytte man kylarvätska vart annat år i alla bilar om man följde anvisade råd. Det stog så i instruktionsböckerna i alla fall. Orsaken till detta kommer jag senare fram till.
I dag gör man inte så. I serviceprotokoll och instruktionsböcker står det ungefär att "kontrollera kylarvätskan. Byt om det finns slam eller föroreningar i form av rostpartiklar eller rostfärgning. Samt om vätskan inte håller skydd till lägsta fryspunkten". Finns det inget att anmärka på så rör man den inte.
Detta med vart annat år. Glykol innehåller ett corrosionsskyddsmedel (rostskyddsmedel). Jag tror det är någon form av silikat (?) Detta ämnet förhindrar corrosion på metallytor. Det är som man tänker sig en sorts "målarfärg" som är löst i vattnet. Egentligen är det ingen färg, men det är lättast att beskriva det så. Den "färgen" sätter sig på metallytorna inne i motorns kylsystem. Men man visste att den höll på så i ungefär två år. Sedan var färgen slut. Den satt på metallytorna i stället. Då tänkte man så här: "Aj-då! Nu måste vi byta till ny kylarvätska med nytt corrosionsmedel, vatten och glykol 50/50".
Så höll man på kanske till ungefär mitten på 90-talet? Den som samlar på gamla instruktionsböcker kan säkert fastställa vilket år förändringen kom. För det gjorde den. Någon kom på att den här "färgen" (corrosionsskyddet) som skyddade satt ju kvar där den satt (om man inte rörde den) och den skyddade metallytorna i flera år om den bara fick vara i fred. Så bilindustrin gick över till att inte rekommendera kylarvätskebyte vart annat år. Bilindustrin själv hade tagit död på begreppet LongLife glykol. All glykol som såldes var ju redan LongLife.
(Jag vet att det finns kvar i dag men jag skulle inte köpa det om jag behövde byta till ny glykol) Själva glykolen i sig själv är en alkohol som kokar vid ungefär 150° C. Så länge som motorn inte blir så varm så finns den kvar i dagens trycksatta kylsystem i många år. Om man gör någon större reparation kan det kanske vara skäl att byta kylarvätska. Då har man kanske gjort fingeravtryck på den skyddade metallytan som då behöver förnyas.
Någonstans kanske det finns en bortre gräns där kylarvätska är för gammal av åldersskäl. Men jag tror att det är långt mer än 13 år, som tråden handlar om. Kylarvätskans konsistens och eventuella partikelinnehåll kan man ju själv kolla. Och även kontrollera fryspunkten. Förr hade man sådana glasrör med en viktjusterad flottör i. Numera har man optiska instrument.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Rådlös skrev: tis 15 feb 2022, 19:30 .. Men jag tror att det är långt mer än 13 år, som tråden handlar om.
Har du något slags bevis? :-)
Jag bytte vid 20 år, det var definitivt sent.. Borde ha gjort det långt tidigare!
av Rådlös
Bevis har jag inte, men häromåret sålde jag av min V70 -08. När jag köpte den 2010 hade den gått 3 700 mil. Enligt serviceanvisningar skall man ju inte röra kylarvätskan så länge allt är väl. Det var det redan då. Jag fyllde inte i någon glykol under min tid och bilen skulle just tangera 16 000 mil-strecket när jag sålde den. Det blir uppskattat 10 år på samma kylarvätska, plus dom två åren före mig. Och den var fortfarande klar och genomskinlig. Och några felmeddelanden om överhettning eller annan störning i systemet såg jag aldrig.
Och jag har skrivit om det förut här på forumet. Jag fick till svar från Volvocars att man rör inte kylarvätskan vid service om inga anmärkningar finns. (Jag tror jag har kvar mailet i datorn fortfarande) Jag frågade dom för jag trodde själv vid den tiden att den gamla tvåårsintervallen fortfarande gällde. Detta var kanske 2015 eller något däråt. Hittar jag det så går det att kolla datum.

Har kollat mailet. Det var från 2017 i mars.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vid 20 år hade beläggning och missfärgning börjat sätta sig på exp-kärlet insida och det var helt klart annan färg och genomskinlighet på den nya vätskan. Plus trassel med värmepaketet. Så den hade definitivt passerat bäst-före-datum med god marginal. Nu är jag på 57k så vad som observeras vid 16k tycker jag är fullständigt ointressant :-D
Nästa gång byter jag efter 10 år! Om man nu åker fossilbil då, eller ens åker överhuvudtaget. Verkar tveksamt :oops:

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]