Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Joo, det visste jag. Men just ordet Lambda betyder ju i dessa "kretsar" att bränsle/luft blandningen är 14 - 1. Och så länge allt fungerar ska lampan vara släkt. Miljökrav (kanske därför Volvo kallar det Miljölampan) tvingade fram katalysator i USA i början på - 70-talet och Volvo 240 var först ut med syresondreglerad styrning av bränsle och tändsystemen (tillsammans med Bosch) 1976 (tror jag det var). Sverige hade då alldeles egen lagstiftning om avgasrening så det var då förbjudet att använda katalysator. Detta ändrades inte förrän 1986 så från - 87 års modell kunde man köpa katalysator renade bilar i Sverige.
Syresond är väl det "riktiga" namnet på det vi i dagligt tal kallar Lambdasond.
Ah, du menade så... Men då har vi https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nsleluftblandning :-)
Lambdavärde
Lambda, λ, anger förhållandet mellan en stökiometrisk blandning och den faktiska proportionen mellan bränsle och syrgas. λ = 1,0 avser en stökiometrisk blandning, som är den optimal blandningen.
.

Med andra ord, nördig matte :-D
av abel1
Ingen som har några tips om vad jag ska kolla?
Vad gör denna slang?
Snapchat-1270467863.jpg
Snapchat-1270467863.jpg (1.54 MiB) Visad 353 gånger
den går i alla fall till nått på vänstersidan vid fronten men är pluggad med en skruv....är det riktigt eller ska den gå till nått?
Mätte upp spridarna idag och de låg på 11 ohm och hade 12v dit i kontakterna. Sen körde jag spridar test i lh2.4 och de smattrade fint dock svårt o känna på dom att dom fungerar....
abel1 skrev:Vad gör denna slang?
Kan vara till en vakuumtank under främre stötfångaren. På min 745 med AC finns det en sådan. Det sitter en T-koppling i en slang från insuget som delar slangen så en slang in i kupen och en till tanken. Detta finns bara på modeller med AC (vakuumstyrd ventilationsanläggningen) anläggningen fungerar utan tank, men inte lika "distinkt" i alla lägen.
Lucif3r skrev:Med andra ord, nördig matte
;-) ;-)
Gömde 0,7 delar luft... 😯😯
I engelsktalande länder kallas den nog mest Oxygen Sensor, men i Sverige blev det nog Lambdasond p.g.a märket i grillen dom första åren med bokstaven Lambda λ
Det står t.o.m Lambda sond på emblemet.... Det hade jag nog förtränkt🤔😮
nedladdning (1).jpeg
nedladdning (1).jpeg (8.03 KiB) Visad 333 gånger
abel1 skrev:Hitta en liten läcka mellan lmm och insug ... kan den störa?
Alla läckor mellan LMM och lambdasond blir det motorstörningar av, stora som små
Ja lagade sprickan med lite silikon nu så de bör bli tätt.
Men testade ju spridarna innan och det smattrar i alla. Betyder det då att dom öppnar/stänger under drift åxå? Eller måste man ta loss och kontrollera?
Tänkte så ingen står öppen hela tiden och det är därför den drar så mycket bränsle och att det hamnar i motorolja....

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]