Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
UnleashFusion skrev: mån 14 feb 2022, 18:13 Tankade idag ~55liter bensin, var många som slogs vid bensinmacken idag.. vi alla såg hur priset (när vi tankade stod det 18.55kr/l) efter ca... 15minuter så gick priset upp till 19.19.. kollade inte på dieseln/E85 men det gick säkert upp samtidigt.
Det är väl ingen som bokstavligt slåss för totalt motsvarande 35 kronors skillnad på 55 liter?
Användarvisningsbild
av lennarte
16,04 kr fär E85 idag (INGO) vid middagstid 😥😝
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
fjohan82 skrev:Det är väl ingen som bokstavligt slåss för totalt motsvarande 35 kronors skillnad på 55 liter?
Jag har sett människor döda varandra fören sån summa. Så inte omöjligt
av UnleashFusion
fjohan82 skrev: mån 14 feb 2022, 18:22
UnleashFusion skrev: mån 14 feb 2022, 18:13 Tankade idag ~55liter bensin, var många som slogs vid bensinmacken idag.. vi alla såg hur priset (när vi tankade stod det 18.55kr/l) efter ca... 15minuter så gick priset upp till 19.19.. kollade inte på dieseln/E85 men det gick säkert upp samtidigt.
Det är väl ingen som bokstavligt slåss för totalt motsvarande 35 kronors skillnad på 55 liter?
vem vet, jag skulle inte men möjligtvis andra :P
Användarvisningsbild
av poseidon
Att priset är högt beror numer till största delen på reduktionsplikten.
Dvs inblandning av etanol osv.

Sverige försöker vara bäst i klassen vilket drabbar alla dom som konkurrerar på den europeiska marknaden, bönder, transportföretag osv.

7 partier röstade för reduktionsplikten i somras, 1 parti röstade emot, det partiet är samma parti som ofta ser konsekvenser i olika frågor när andra partier några år senare säger; "vi har varit naiva" eller " vi såg det inte komma".
Det skulle inte förvåna mig om man blir kallad rasist om man är emot den höga reduktionsplikten. :-/
av Volvoold
poseidon skrev:Att priset är högt beror numer till största delen på reduktionsplikten.

Sverige försöker vara bäst i klassen vilket drabbar alla dom som konkurrerar på den europeiska marknaden, bönder, transportföretag osv.

7 partier röstade för reduktionsplikten i somras, 1 parti röstade emot, det partiet är samma parti som ofta ser konsekvenser i olika frågor när andra partier några år senare säger; "vi har varit naiva" eller " vi såg det inte komma".
Det skulle inte förvåna mig om man blir kallad rasist om man är emot den höga reduktionsplikten. :-/
+ till dig för den klockrena analysen. :-)
av Lockis
Volvoold skrev:
poseidon skrev:Att priset är högt beror numer till största delen på reduktionsplikten.

+ till dig för den klockrena analysen. :-)
Klockrena? Tror inte det är ett enda parti som inte är medvetna om att reduktionsplikten är en stor anledning till de höga priserna.

KD t.ex vill ju sänka priset med 3kr litern. Hur detta ska finansieras berättar man dock inte. Så mest troligen valfläsk.
Högern, som poseidon själv säger har själva varit delaktiga i att rösta fram den situation vi har idag med bränslepriserna. Och nu försöker man lägga all skuld på sittande regering.

Jag tycker det är intressant att man vill sänka priset med 50 öre i budgeten och inte istället redan där tog tag i att sänka ytterligare? Reduktionsplikten i sig kan ju kompenseras med sänkta skatter. Frågan är vart man ska ta igen den kostnaden istället? Är det någon som listar ut vart vi kan hämta in dessa 3kr per liter utan att få höjda kostnader någon annanstans så grattis.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Lockis, Helt rätt någon annan stans får man höja. Införa sockerskatt, folk kan behöva lite mindre snask :-D Eller totalförbjuda rökning eller skatta det så pass att folk i alla fall börjar snusa. Kostnaderna för sjukvård och sjukskrivningar borde väl rimligtvis sjunka med tiden. Fast det är klart, cigaretter drar väl in stora summor till staten... ;-)

Just nu är det lätt för mig att kompensera om man vill och det borde det vara för många där inte med, bara att kolla i kundvagnarna när man själv handlar. Man kan ju hoppa över en biltvätt och hämtpizza så ligger man kanske till och med på plus
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 93
Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med sv&arin[…]

Fick reklam på facebook om att det köps[…]

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]