Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BullsEyE82
Hej.

Har en XC60-13 som som jag får upp felmeddelande ”parkeringsvärmare service erfodras” på.
Har försökt att starta den manuellt men det knäpper bara till i motorrummet sen visar det ”av” i displayen efter någon sekund.

Misstänker att det har att göra med att vi har kört väldigt många korta sträckor för att sen slå av motorn med följden av att värmaren aldrig har fått blivit riktigt varm och därmed sotat igen.

Kan man på nåt sätt nollställa värmaren själv så att man kan starta den igen och låta den bli riktigt varm så att den ”bränner ur”? Eller är det verkstad som gäller direkt?
av R1Uffe
En chansning här, kan vara denna miljödiesel som gör att stiftet har kladdat igen av bakterier på värmaren och behöver rengöras. Kan räcka att hälla i nån slags dieselrengöring i tanken, annars kan du prova att beställa ”Fuel Set” som löser upp klumparna i tanken och bränsleledningarna
https://hrmarin.se/batvard/bransleaddit ... seadditiv/

Men detta är bara en killgissning för just ditt problem.

Ett annan sak är att fara ut och köra och försöka tvinga igång värmaren ett tiotal gångar och se om det fungerar så den kan ”bränna” bort kladdet på stiftet ifall det är problemet
Om jag lyckats förstå rätt så dyker felmeddelandet upp när det har blivit ett visst antal misslyckade startförsök av värmaren och när väl meddelandet är synligt så försöker inte ens bilen starta värmaren. Det är där jag tror mina korta körningar är problemet
av Niclas66
Hej.
Igår kväll dog min värmare med?
Testade imorse att direktstarta den då den inte startat på timern, men den gick igång och efter ca 15sek slog den av direkt?

Volvo XC60 MY-12 Man vxl D5:a 29xxx mil

Den har funkat klockrent i alla år,men nu tvärdöd och inga felkoder i infonamentet "ännu"....

Kan HVO100 inblandningen vara orsaken till detta månne?
Hjälpvärme verkar såklart dött med så bilen blir inte varm direkt i kupén heller trots +2° ute imorse.

Bilen körs 3mil efter varje gång värmare varit aktiverad och batterierna (SS) är i gott skick.

Har inte Vida utan icarsoft vilket jag inte testat läsa ut felkoder via ännu?

Någon som upplevt liknande nyligt problem med detta fenomen?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]