Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennethL
Finns det någon anledning till att man inte skulle kunna byta från H7 till H8 AGM batteri i en XC90?

Jag var in på Volvo och pratade med min personliga servicetekniker och han ville inte ersätta mitt H7 (80Ah) batteri med ett H8 (95Ah) eftersom bilen är byggd och specad med ett batteri, i mitt fall H7.

Jag kör tyvärr korta sträckor i kallt klimat och vill därför ha möjlighet att köra värmaren både före och efter jobbet, och då såklart även underhållsladda bilen. Jag tänker att det är lika bra att ta det större batteriet direkt när jag ändå betalar för ett nytt batteri, men han ville inte göra det.

Vad säger ni?
av AndS
Vad är det för årsmodell, har du några garantier kvar?
Får det plats så påverkar ju inte ökat antal Ah någon funktion i bilen, den har ju bara koll på spänningsnivå.
av KennethL
AndS skrev: lör 12 feb 2022, 09:40 Vad är det för årsmodell, har du några garantier kvar?
Får det plats så påverkar ju inte ökat antal Ah någon funktion i bilen, den har ju bara koll på spänningsnivå.
Det är en 2017 T6, så några garantier borde inte finnas.
Det som nämns i manualen är att batteri måste bytas till samma typ (AGM) och det får inte ha mindre köldstartsförmåga. Det finns då två alternativ i manualen, ena är ett H7 på 80Ah och det andra är ett H8 på 95Ah. Skillnaden här är den fysiska storleken och kapaciteten, H8 är 38mm längre och efter en snabb koll utan att mäta något så ser det ut att få plats rent fysiskt i batterilådan.

Det känns som att det blir det mindre ändå, han borde väl veta bäst även om jag fortfarande tycker att det är lika bra att ta det större direkt. ;-)
av KennethL
LazerHawke skrev: lör 12 feb 2022, 13:59 står nämnt i manualen båda batterierna för nämnd modell så borde inte vara något problem?
Precis, båda modellerna står med och batteriet får plats rent fysiskt men han sa ändå att bilarna är specade på ett visst vis och han vill därför inte ändra något.

Jag gissar att dom inte får avvika från orginal spec helt enkelt.
av AndS
Om batteriet får plats och det enda som skiljer är Ah så finns det inte något som hindrar mera än att Volvo har någon princip för deras verkstad. ;-)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
KennethL skrev:
LazerHawke skrev: lör 12 feb 2022, 13:59 står nämnt i manualen båda batterierna för nämnd modell så borde inte vara något problem?
Precis, båda modellerna står med och batteriet får plats rent fysiskt men han sa ändå att bilarna är specade på ett visst vis och han vill därför inte ändra något.

Jag gissar att dom inte får avvika från orginal spec helt enkelt.
Kika med en annan verkstad med om dom anser samma sak?
av Xanthopteryx
Finns absolut inget som påverkas negativt av att du kör 95Ah i stället. Däremot behöver du antagligen programmera om datorn så den vet om att det är ett nytt batteri på just 95.
av UnleashFusion
vore konstigt att Volvo inte skulle låta kunden sätta in större batteri.. t.ex sommaren 2021 i augusti, när mitt batteri dog, kunde jag som kund välja storlek men eftersom verkstad enbart hade 80aH batteri på hyllan och bilen behövdes brådska så tog jag den; annars skulle jag behöva vänta 2-3dagar för leverans av den större.

Tänkt prova byta magnetkoppling på bile[…]

Prova lufta kopplingen? Stefan här på […]

Varför inte prova ta bort nått schims? […]

Fästa backsensor V70

Det är en lös hållare som limmas p[…]