Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kadochnikoff
Har skaffat en V70 2.4D -08
När det är kallgrader och jag inte kör värmetillskott via eberspächern vill den gärna imma de första milen trots två timmar med motor / kupévärmare.

Kupefiltret bytt men ingen skillnad.

Är detta vanligt ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Vilken sorts defrosterutblås är det på den? Volvo försökte ett tag med ett utblås i mitten. De konstaterade sen att det var värdelöst och gick tillbaka till ett brett utblås igen.
av Kadochnikoff
Vindrutan immar ( även på defrostläget ) om det är 10 minus eller kallare men slår jag på dieselvärmaren försvinner problemet.

Antar att motorn är för effektiv så att det blir för lite värme till värmepaketet
av dannesk
Momentum skrev:Blöta mattor?
Låter rimligt, har samma problem stundvis med min XC60 om jag inte kört dieselvärmaren tillräckligt länge och mina mattor är blöta nu för all snö man dragit in och som smält och hamnat under gummimattorna. Brukar få våtdammsuga dom ibland under vintern när det är varmt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Och låt bli att andas på rutan :-D
Allvarligt, prova putsa insidan på rutan. Det verkar som vissa om smutsbeläggningar gynnar imma.. Men blöt matta är säkert nr 1
Kan vara läge att kolla luftutsläppen från kupén, på V70 gen 1 sitter de gömda innanför bakre stötfångaren och blir igensatta med smuts med tiden. Isåfall ökar fläktblåset märkbart så fort man öppnar en ruta lite.
Funkar manövreringen av recirkulation?
av Desmodue
På vår MY08 som vi hade förut så hjälpte det om man slog av luftkonditioneringen sen stund innan man kom fram/hem.
Ett långskott kanske.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]