Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare! Jag har en -90 745 GL som jag köpte trasig och har meckat lite med för att försöka få den laglig så jag kan bessa den.

Bilen saknade katalysator och bakre ljuddämpare, och hade fel luftmassemätare och en trasig lambdasond.
Allt detta är nu bytt och (förhoppningsvis) lagat, men jag är lite skeptisk till om jag gjort allt rätt...

Bilen går helt okej nu, tomgången ligger lite högt på 1100 ungefär och ibland när man ska rulla framåt så dör bilen nästan (vilket som oftast resulterar i att bilen "startar om" av sig själv, och då går upp på 2000 ish varvtal i någon sekund, innan den sen går ner till "vanliga" tomgången igen)

MEN! När man gasar så verkar det som att bilen "backfire" litegrann (alltså att man varvar upp, och medans varvtalen går ner så poppar det aningen)
Jag har fått detta att hända förut på min V70n, så jag undrar om det är "normalt" att gamlare motorer gör så bara för att...?

Här är en video där man kan ibland höra lite backfire, lyssna runt 3 sekunder:

Sen så tycker jag att det är lite väl mycket rök ur avgasröret, även om motorn har gått i ett par minuter och borde vara "varm".
Det är 1 plusgrad ute när jag märker av det här, så jag vet inte om det kan vara pga att det är kallt, eller om huvudpackningen är på väg att dö...
Här är video på bak på bilen när den borde vara varm:

Vad ska jag göra? Behöver ju mest att bilen går igenom bess, och att den går okej så man kan köra den utan att oroa sig att den slits sönder...
Tack för att ni läste!
Har inte lyssnat på videon men när det "puffar och smäller" om motorn är det oftast brist på bränsle eller felinställd tändning. Nu kan man inte justera detta på dessa bilar så det måste vara fel på något. Vad säger felkoderna? Är där rätt tänd och bränsleboxar. Vakuumslangar? LMM ska sluta på 016 i Bosch numret och bränsleboxen Vet jag inre. Har sett en lista på nätet men hittar den inte nu.
Kolla först om du har felkoder. Skriv upp och radera dom. Kör sedan någon/några mil och kolla igen.
@lennarte, tror inte det är några felkoder, från vad jag har fattat så ska lambdalampan lysa när bilen har en felkod som kan läsas ut, och den lampan lyser inte längre (Bilen har fått gå på tomgång i över 15 min efter jag raderade koderna efter jag bytte lambdasond, så om det är något borde det ha dykt upp nu tycker jag.

Jag är 99% säker på att det är rätt delar på motorn. Det satt fel luftmassemätare i förut men jag har löst det och hittat rätt nu till min bil, och då släcktes LMM felkoden.

Kan det finnas felkoder även om lambdalampan inte lyser?
Jag tycker det låtr som en gammal rödblockare ska. När man torrgasar lite så kan de missa lite, huvidsaken de går bra när man kör. Tycker inte heller den ryker onromalt mycket, det luktar glykol/sött om den bränner kylarvatten
frasse4 skrev:Jag tycker det låtr som en gammal rödblockare ska. När man torrgasar lite så kan de missa lite, huvidsaken de går bra när man kör.
Min rödblock 16V motor missar minsann inte när man "torrgasar. Den är fortfarande både rask och pigg trots 50000 mil. Var och inhandlade lite "grejer" på Biltema idag, bl.a nytt batteri (äntligen). Varvade ut den ordenligt på påfarten till motorvägen (E6-an) 6300 varv på alla 3 lägsta växlarna utan problem. Se'n fick jag lugna ner mig, det började gå riktigt fort....
Lucif3r skrev:Bara för att miljölampan inte lyser så betyder det inte att det inte finns felkoder i systemet. Det är inte speciellt många koder som tänder miljölampan.
Jag ska ta och dubbelkolla om den har några felkoder ändå, men baserat på vad dom andra säger här inne så verkar det ju vara lugnt! Tack för infon
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]