Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte framrutan på bilen i Måndags och Tisdag morgon så såg jag hela 9 irriterande märken efter sugklockorna.
Dom är jäkligt irriterande och stör sikten vid fuktigt eller blött väder.

Tycker inte detta är godkänt alls! Har mailat killen på Bilia som gjorde bytet 2 ggr från olika mail men får fasen inga svar.

1. Är detta ett vanligt problem? Har dom isåfall inga rutiner för att inte lämna efter sig märken?

2. Har ni några bra tips på hur mna kan få bort detta själv i form av bra polermedel osv? För inga rengöringsmedel biter på detta.

Tack.
IMG_20220208_064011.jpg
IMG_20220208_064011.jpg (85.75 KiB) Visad 1822 gånger
IMG_20220208_064229.jpg
IMG_20220208_064229.jpg (149.22 KiB) Visad 1822 gånger
Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Jag hade det där på en bil och lyckades aldrig själv få bort det. Lämnade in bilen på en rekond men glömda att säga till om detta. Dock var ringarna borta när jag hämtade bilen. Frågade dock aldrig vad det hade gjort, var bara glad.
Kanske blir bättre med t-röd i all fall tänker jag, ring de annars
Silikon från sugkopparna antagligen.. svårt att få bort!
Min egen "desperatlösning" för envis beläggning på rutor: lite vanlig tandkräm (innehåller vattenlösligt slipmedel, förmodligen kalk) på en fuktad vit kökssvamp och gnugga.
Men ta absolut inte en grön svamp, de repar! Och vad som händer om man har stenpartiklar på rutan när man börjar gnugga behöver jag väl inte förklara :-)
Aceton borde funka om rutan tål torkas med det (borde väl tåla med tanke på att det är glas).
I alla fall bruka vi torka bort silikon med Aceton när jag höll på med modellflyg. Hopplöst måla på nåt som har minsta spår av silikon på sig men med Aceton kan man få bort solikonrester. Sist jag köpte Aceton fanns det på färghandeln.
"Ofarligt både för tand och vindruta. :)"
Skönt att höra😁
Jag har givetvis ett "steg 2", använder det för att få bort inbränd tjära från glasluckorna på braskaminen, har inte testat på bilen än😋
Samma vita kökssvamp med vatten och lite yes diskmedel. Sen på med några droppar rengörningsmedel avsett för keramikhäll-spis.
Tror det är ungefär samma slipmedel som i klassiska "Vim". Biter bra men sliter förmodligen mer på glaset..
Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

740 som krånglar

Det är ju årsmodell 1990 men lampan t&a[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]