- fre 11 feb 2022, 09:59
Jag hade fått för mig att jag läst att startbatteriet INTE laddades
bem skrev:Jag ber om ursäkt!Lockis skrev: ↑fre 11 feb 2022, 08:32 [Stödladdar, underhållsladdar, näe just det, det gör inte anslutning med bilens laddkabel för hybridbatteri. Men så länge hybridbatteriet laddas laddas även 12-volt startbatteriet.
Anslutningen till elnätet stödladdar inte 12v batteriet om du inte har en laddare för detta. Enbart hybrid batteriet.
För V90 T6 Recharge MY22 (som är den enda Volvo jag kan uttala mig om):
Så länge hybridbatteriet laddas så laddas även 12-volt startbatteriet.
När Hybridbatteriet laddat klart så laddas inte 12-volt startbatteriet längre.
Jag hade för nån vecka sen meddelande i förardisplayen att startbatteriets laddningsnivå var lågt. Jag körde upp ca. hälften av hybridbatteriets laddning under dagen, satt på laddning på eftermiddagen och det har sen dess funkat starta värmaren många gånger (som kräver att 12-voltbatteriet inte är tömt för mycket).
1: Om både startbatteriet och hybridbatteriet är urladdade måste båda batterierna laddas. Att i ett sådant fall först ladda endast hybridbatteriet är inte möjligt. För att hybridbatteriet ska kunna laddas krävs att startbatteriet har en viss laddningsgrad.
Med andra ord då måste man börja med att ladda 12-voltbatteriet via laddningspunkterna (plus och minus) i motorrummet, som väl står i manualen var de finns.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri
2. Bilens startbatteri laddas när laddning av hybridbatteriet sker.
Således, när hybridbatteriet laddats klart laddas inte längre 12-voltbatteriet.
Källa:
1) https://www.volvocars.com/se/support/ma ... om-eldrift
2) I den något äldre Appen "Volvo Manual" för mobiltelefon (vet inte om den går ladda ner lägre från Appstore/Google play) så står det i tillägg, för V90 Recharge 2022, under rubriken "Laddning av hybridbatteriet" även att laddningen av startbatteriet avbryts när hybridbatteriet laddats fullt.
Jag hade fått för mig att jag läst att startbatteriet INTE laddades

Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer