Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola245
LottaGroning skrev:När den stannade på vägen, stannade den tvärt av eller gick den sämre och sämre innan den stannade ?
Det började med att han slutade svara på gaspådrag och sen blev styrning och broms hård, som att man drog ur nyckeln i stort sett. Var därför jag tänkte att det var fel på tändningslåset men icke
Har du fördelaren med Hallgivare, är den kollad den kan glappa tillåfrån.Alternativt att med tanke på att du bytt ett flertal komponenter och kanske hittat felet men att stiften är sura och därför inte startar nu, eftersom du sa att det först gick att starta med startgas men inte sedan. Snart har du bara kvar det tidsödande jobbet att kolla upp kabelstammen, börja med att kolla alla skarvar efter oxid och mät före och efter kontaktdonen. Jag utgår från att bränslefiltret byttes i samband med pumpen ?
Användarvisningsbild
av lennarte
Ola245 skrev:Det började med att han slutade svara på gaspådrag och sen blev styrning och broms hård, som att man drog ur nyckeln i stort sett. Var därför jag tänkte att det var fel på tändningslåset men icke
Låter skumt, alldeles för många olika fel på en gång.
Att den slutade svara på gas kan vara t.ex generatorhaveri, batteriet tog slut, kamrem trasig, bensinbrist. Men då skulle styrning och broms fungera. Haveri på fläkt remmar så skulle styrningen bli trög, alla varningslampor i instrumentet skulle lysa men motorn och bromsen skulle fungera. Frikopplade du när det hände så motorn stannade? Det kan förklara en det. Men då skulle ändå alla varningslampor lysa
av Ola245
LottaGroning skrev:?
Det allra första som kollades var hallgivaren och den byttes, den såg fin ut men bytte den ifall den skulle vart dålig. Stiften har jag kikat på lite titt som tätt och är okej, testade köra spridarna och hör hur de lät som Loevet förslog och tyvärr lät som de skulle. Bränslefiltret byttes samtidigt! Jag tänkte testa tjuvkoppla bilen för att se om det kan vara fel på hela låset. Annars är det nog bara kablar kvar att börja koll :-(
av Ola245
lennarte skrev:
Ola245 skrev:Det började med att han slutade svara på gaspådrag och sen blev styrning och broms hård, som att man drog ur nyckeln i stort sett. Var därför jag tänkte att det var fel på tändningslåset men icke
Låter skumt, alldeles för många olika fel på en gång.
Att den slutade svara på gas kan vara t.ex generatorhaveri, batteriet tog slut, kamrem trasig, bensinbrist. Men då skulle styrning och broms fungera. Haveri på fläkt remmar så skulle styrningen bli trög, alla varningslampor i instrumentet skulle lysa men motorn och bromsen skulle fungera. Frikopplade du när det hände så motorn stannade? Det kan förklara en det. Men då skulle ändå alla varningslampor lysa
Tycker att hela sättet bilen betedde sig på vart jättemärkligt. Eftersom att den dog mitt i körning så tänkte jag starta den direkt så drog ner kopplingen och drog igång den men icke.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ola245 skrev:Eftersom att den dog mitt i körning så tänkte jag starta den direkt så drog ner kopplingen och drog igång den men icke.
När du tryckte ner kopplingen så stannade motorn. Då är det helt normalt att servon till bromsen slutar fungera och servostyrning likaså. Men tändes alla varningslampor i mätarhusen? Eller var det släckt när du försökte starta?
Om stiften är torra och du har gnista är det väldigt konstigt att den inte startar på startgas, helmysko problem. Ett sista långskott kan vara att ljuddämpningsullen inne i ljuddämparen har släppt och täpper till utflödet av avgaser, då stannar motorn av kvävning.
av Ola245
Får ta en titt på rullen också, kan även vara så att den gett upp på livet. Men men vi får se vad som händer! Jag ska testa mig lite fram och uppdaterar om någon är intresserad!

Jag får tacka så hjärtligt för alla tips och rekommendationer! <3

A-traktorn är ju laglig så personen i […]

Spännande, har allt en PV också men de[…]

Inget ljud hörs

Tack för tipsen 😀 Det löste sig med ova[…]

Fjärrstart

Många gånger på min tidigare V60[…]