Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola245
LottaGroning skrev:När du skriver att du bytt tändlås, menar du själva låsdelen eller har du bytt tändlåskontakten ?
Det är tändlåskontakten jag bytt, testade med en beg från min andra och en sprillans men ingen lycka där!
av Ola245
Yes, tänkte om det var glapp i något kontaktdon i motorutrymmet.

Om du har en bil med testuttag så kan man ju köra testprogrammet för spridarna och höra så de smattrar som de ska. Vet inte riktigt om det är till någon hjälp men alltid något: http://www.240.se/LH-2.4_felkoder.pdf

Har du en flatstiftssäkring (25A) i motorutrymmet på vänster innerskärm? Är den bytt isf?
Tändstiften var fina och elektrodavstånd var bra!
Ska ta att köravtestprogrammet och se vad som händer!

Flatstiftssäkring har jag, den är bytt och besprutad med lite kontakspray.

Kontaktdon ovanför motor såg lite sådär ut så hade tänkte öppna idag och kika igenom det som går! :P

Såg när jag gick igenom vid mittkonsolen och ratt att kablarna till glödtrådsvakten är förjävliga men det kan väl teoretiskt sett inte ha något med start att göra?
Det är tändlåskontakten jag bytt, testade med en beg från min andra och en sprillans men ingen lycka där!
Ok. Har du kollat att bränslepumpen får ström när nyckeln är i start (fjädrande) läge ? Som du beskriver att motorn "frustar till" när du släpper nyckel från fjädrande läge verkar det som att bara tändsystemet får ström i startläget och brsystemet får ström när du släpper nyckeln.
Du kan testa två saker: går motorn att starta med startspray, går bilen att bogsera igång ? Isåfall kan det vara så att bränslesystemet bara får ström i "körläge" på nyckeln.
Nu får du hjälpa mig lite jag är aningen rostig på denna årsmodell. Har du kollat på starmotorns solenoid, Finns det två tunna kablar vid den grova röda ? Om det är så så ska den ena ge startpulsen till starmotorn och den andra mata systemen med ström när starmotorn är tillslagen. Får du ingen ström ut på stiftet är det troligen oxid inne i solenoiden. Då ska det gå att starta enlig försöken jag skrev.
Ola245 skrev:Såg när jag gick igenom vid mittkonsolen och ratt att kablarna till glödtrådsvakten är förjävliga men det kan väl teoretiskt sett inte ha något med start att göra?
Är kablarna brända? Har det varit varmt så sockeln till glödtråd vakten blivit deformerad? Är där/har varit starkare strålkastarlampor? Det kan ställa till i elcentralen i så fall.
Får länge sedan skulle jag hjälpa en kompis att flytta några bilar. Fick ett batteri att sätta i en 740 och den betedde sig precis som din, tände till precis när jag släppte från startläget. Han hade plockat spridar/radioavstörnings reläet till en annan bil. Plockade från en annan 740 så startade den direkt. Nu har 240 inte detta relä, men strömmen till spridarna på 240 kommer från samma ställe som manöverströmmen till reläet på 740. Nämligen bränslereläet. Så kolla så det inte är något med sockeln eller kabelskorna där
av Ola245
LottaGroning skrev: tor 10 feb 2022, 11:23 Du kan testa två saker: går motorn att starta med startspray, går bilen att bogsera igång ? Isåfall kan det vara så att bränslesystemet bara får ström i "körläge" på nyckeln.
Nu får du hjälpa mig lite jag är aningen rostig på denna årsmodell. Har du kollat på starmotorns solenoid, Finns det två tunna kablar vid den grova röda ? Om det är så så ska den ena ge startpulsen till starmotorn och den andra mata systemen med ström när starmotorn är tillslagen. Får du ingen ström ut på stiftet är det troligen oxid inne i solenoiden. Då ska det gå att starta enlig försöken jag skrev.
Solenoiden har jag inte kollat än faktiskt, med tanke på att den stannade efter vägen. Jag tycker att den borde varit svårstartad innan men ska kolla för att vara säker.

Det roliga är att veckorna efter att den stannade så gick det att starta med startgas men inte längre. Går inte heller att bogsera igång den :-/ Fick bogsera hem den från Rättvik ner till Eskilstuna så testade ett antal gånger
av Ola245
Är kablarna brända?...
Några av kablarna till vakten är brända och vissa är tydligen tejpade sen innan. Så tänkte dra om allt det imorgon. Höljet ser fint ut men tar med en annan vakt och ska testa med den så får vi se vad som händer!

Kan vara haldexpumpen som är tät. Ä[…]

Tack så mycket för hjälpen nu f&ou[…]

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]