Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bageera
Körde runt med bilen förra veckan och då var den ok, sedan idag skulle jag ut en sväng och märkte att styrningen var trög, när jag kom upp i fart märkte jag vid större rattutslag och den var trög, lätt,trög lätt.
Sedan kändes det som den inte riktigt ville tillbaka utan hjälp till utgångsläge (rakt fram).
Kollade servo oljan, ok.
Inga miss ljud från servo pumpen heller, någon som vet något?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Mest troligen rattaxelknuten, sitter som sista led på rattstången nere på styrväxeln.
Ibland funkar det att smörja upp den men till sist brukar man ändå få byta den.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lagret där axeln går in i styrväxeln kan också kärva ihop eftersom det är vänt uppåt och kan samla vatten.. Spill lite olja på det :-D
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag bytte min knut i somras efter att kört i två år med lithiumspray, det blev riktigt tungt på slutet.

Jag kollade på den här videon några gånger först, och jag köpte en sprillans knut på Volvo.

av BMViktor
Halloj, nån som vet vad det är för artikelnummer på den där knuten?

Jag har en XC90 -2++7 där styrningen ibland blir väldigt trög under ca 30 sekunder. Händer vid kurvtagning på landsväg eller vid parkering. Trodde att det kunde ha med pumpen att göra då nivån var lite låg (skulle ju kunna vara att den suger luft när man svänger i bra fart) men efter att ha fyllt på och kört ett tag så kvarstår problemet.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]