Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
@bem, Ja jag har tyvärr förstått att allt för många haft problem. Hade en V70 MY13 när den kom med VOC på jobbet och det var då totalt värdelöst, kunde ta 10 min och 5 försök att starta värmaren eller så gick det inte alls
Användarvisningsbild
av leiwi
Steffe3 skrev:
Jallemet skrev:
Steffe3 skrev:Kanske för att motivera folk att använda det tills det läggs ner (på äldre bilar)

Tror iofs det var 2025, så lite tidigt.
På grund av 3g?
Precis, man räknar med att ha släckt det till slutet av 2025. Vilket kommer stänga ner en del saker man betalat extra för att få i bilarna :party:
Det ryktas om en uppgradering till 4G, men när/om det kommer, så lär man snällt få betala det själv.
Modemet till VOC är ett mjukvarubaserat modem med ett e-sim kort och kommer nog på grund av lagkrav att uppdateras , men hur det går med modemet för "uppkopplad bil" med ditt egna sim kort är ju kanske inte helt klart
Användarvisningsbild
av bem
volvofantast skrev: ons 09 feb 2022, 09:28 Hur kommer det sig att dom förlängt det?
Är väl för att ge VOC-användare som måste betala för en förlängning av abonnemanget ett ”plåster på såren” för att tjänsten varit svajig ett tag. De förekommer väl en hel del klagomål och ev. ersättningsanspråk den vägen. På sätt och vis ett erkännande att systemet strulat.
av Bannad
Kan ju bero på Volvos dåliga samvete om det nu existerar, att de senaste månaderna har jag inte kunnat ställa timern- Utan, jag har bara alternativen Åk om- 1,2,3,4,5,10,15 och 30 min.
Voc lever därför inte upp till mina förväntningar.
Användarvisningsbild
av Steffe3
leiwi skrev:
Steffe3 skrev:
Jallemet skrev:På grund av 3g?
Precis, man räknar med att ha släckt det till slutet av 2025. Vilket kommer stänga ner en del saker man betalat extra för att få i bilarna :party:
Det ryktas om en uppgradering till 4G, men när/om det kommer, så lär man snällt få betala det själv.
Modemet till VOC är ett mjukvarubaserat modem med ett e-sim kort och kommer nog på grund av lagkrav att uppdateras , men hur det går med modemet för "uppkopplad bil" med ditt egna sim kort är ju kanske inte helt klart
Det fanns eSIM redan 2007/2008 alltså? Fick för mig att det är en senare företeelse. Nyare bilar (SPA/CMA och nyare) lär nog redan ha 4G/eSIM, så där är det inget problem (ännu).
Användarvisningsbild
av Steffe3
leiwi skrev:Tror det var 2012 VOC lanserades innan dess var det väl SMS baserat för start av värmaren
Ser ut som att du kan ha rätt, my bad.

eSIM verkar ha kommit runt 2016 dock, så åtminstone de första modellerna lär ha nån form av vanligt simkort. Vet att det finns uttag för simkort i handskfacket på en del, men det är nog mer för "internet i bilen".

Kanske får sparka igång VIDA och kolla :party:
av Lobocut
”Hej igen,

Abonnemanget förlängdes kostnadsfritt som en kompensation för driftstörningarna vi hade förra året med Volvo Cars-appen.

Med vänliga hälsningar

Amir
Kundrådgivare”

Jag har hört att det kan vara problem i CEM o[…]

Hej Dessa instrument är till för att s[…]

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]