Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ElinXC70
Hej!

Vet någon vilken kylvätska man ska ha till en XC70 D4 (2016)? Och om man kan fylla på själv på macken? Tack!!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Andra inlägget
viewtopic.php?f=56&t=166214&p=1471572&h ... l#p1471572

Men frågan är varför den behövs fyllas på, håll koll på om det försvinner igen och skriv eller åk förbi en verkstad.
av Rådlös
Färgen på glykol har ingen som helst innebörd. Ren glykol är färglös! Det som är viktigt är om man har Etylenglykol eller Propylenglykol.
Den förstnämnda är den överlägset vanligaste och förhållandevis billigaste, men den är "supergiftig". Den andra anses mera miljövänlig men är dyrare och tämligen ovanlig. Dom båda har olika färger, men kan också ha samma färg. Det finns ingen fastställd färgkod för glykoler. Däremot finns det en bestämmelse som säger att glykol skall vara färgad så ingen tror att det är vatten (eller något annat drickbart) Men det finns alltså ingen bestämmelse om vilken kulör det skall vara.
Så TS: Köp Etylenglykol och grubbla lite över det inlägget häröver som påpekade varför du behöver fylla på glykol. Det är tämligen oekonomiskt och riskfyllt att köra omkring med ett läckande kylsystem.
Numera byter man inte kylarvätska vart annat år som man gjorde förr. Man gör det bara om det finns någon läcka, eller om det är rost och slam i kylsystemet. Och man byter om vätskan inte håller max frostskydd!
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo sa på nya bilar, åtminstone med de femcylindriga dieslarna, att det var acceptabelt att fylla på högst en, max två gånger. Det blev ofta luftfickor vid produktionen av bilen, och de tog tid på sig att försvinna. Men behövde man fylla på en tredje gång, då försvann vätskan någonstans.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag köper på volvo. Tycker de har bra priser på glykol.
Monterade slangvärmare på min D5-14 och behövde inte ens efterfylla systemet.
Fyllde till max klämde på alla slangar sen toppade till max och där ligger nivån fortande 1 månad senare :-)
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]