Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Jag la en länk till bilder på röret i tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av Perra83
abel1 skrev: fre 04 feb 2022, 08:07 Var sitter de röret som brukar spricka? Är de smalt eller grövre? Så ja vet var jag ska leta ju så svårt att se där...
Det går från grenröret och fram över växellådan en bit upp. Typ ett 1 tums rör kanske lite grövre. Röret brukar spricka vid flänsen vid grenröret, själva röret alltså.
av Dejan195
abel1 skrev:Nu har jag kört bilen 5-6 gånger och ingen rök och bilen går som vanligt.... kan de ha varit från dieselvärmaren röken kom?
Hur kallt var det när du hade dieselvärmanren igång?
Minns att för ett par år sedan så kom det rök när jag hade igång dieselvärmaren (motorn var inte igång). Minns att det var minus 10/11 grader då. Inte hänt igen sedan dess vad jag sett men vet att har hänt mig en gång iaf. Har en V60 D4 VEA 2015.
av Dejan195
abel1 skrev:Kommer inte ihåg säkert men runt minus 5 kanske de var.
Är inte expert men tänker väl att det är möjligt att det rycker när det är väldigt kallt då dieselvärmaren blir varm men kan ha fel. Om du inte får mer rök när du kör dieselvärmaren gissar jag att det var de men är du osäker kan du kolla upp det :-)
av abel1
Jag hade en teori att de kanske var mycket snö i hjulhuset så att de var tätt i avgasröret till brännaren så att röken kom upp vid motorn istället.....bara en teori då de va mycket snö den dagen de hände
av Dejan195
abel1 skrev:Jag hade en teori att de kanske var mycket snö i hjulhuset så att de var tätt i avgasröret till brännaren så att röken kom upp vid motorn istället.....bara en teori då de va mycket snö den dagen de hände
Det kan det ha varit, det hade snöat när det kom rök från min med så det är ju en möjlighet
av Foppafors
Väcker detta till liv igen!

Har detta återkommit efter vintern eller försvann problemet??

Har fått exakt samma problem på min V60cc d3 från 16 nu under sommaren. Har börjat lukta bränt (bränd olja) under färd och vid stopp så har det kommit rök likt videon tidigare i tråden. Högst troligt kommer det olja på det varma grenröret. Får bilen vila lite så slutar det för att sedan vara borta i flera hundra mil (eller veckor), har hänt tre gånger nu under sommaren. Även baksidan på motorn ser likadan ut som tidigare bild med lite lätt oljestänk.

Att det skulle vara diselvärmaren som är problemet tänker jag är otänkbart nu under sommaren samt att det lukar bränd olja och inte avgaser.

Någon som har några bra idéer om vad som kan läcka?

/Martin
av JGB
Foppafors skrev: 1659474806 user_id=80336]
Väcker detta till liv igen!
Här är en till med precis samma symptom. Abel1 och Foppafors, lever era bilar än eller ska man bli orolig?

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]