Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering igen..

Bilen startar med startgas men dör efteråt, känns absolut som att det har med bensintillförsel att göra? Nya spridarna ”klickar” som dom ska och fuel railen fylls upp och bygger tryck.

Efter googlande och sökande här kollade jag EVAP ventilen (eller Kolkanister ventilation eller vad det heter framme i motorhuven?) och den höll tätt när motorn är av (vilket den borde göra vad jag förstått). Eftersom vissa menar att den kan leda till feltryck/vakuumläckage om det systemet inte fungerar? Även kollat runt och ”klämt och känt” på diverse slangar.

Även dragit ur kontakten till luftmassemätaren och gjort ett startförsök men gjorde ingen skillnad.

Lyckades dra på mig Corona för andra gången så har inte direkt möjlighet att få tag i Vida än, men motorlampan lyser ej och gjorde förmodligen inte det på verkstaden heller vad jag förstått. Den blinkade enbart när bilen höll på att dö innan bärgning vilket troligen var indikationen på misständning. Så ingen bestående felkod verkar vara aktuell.

Jag har beställt en trycksensor Bosch 0261230238 för att utesluta att den felar (baserat på googlande..)

Finns det något annat som går att kolla i nuläget?
UPPDATERING VIDA:

Fått tag i Vida nu och följande utläses:

”ECM-beräknad etanolhalt 21,57%”

Känns som att mina aningar var rätt från början då halten på nästan bara etanol i tanken borde ligga på en extremt högre nivå än så. I Vida står även symptom som:

”Symptom då etanolhalten beräknat för lågt, exempelvis 60% då det verkliga innehållet är E85 (85%):
• Motorn är svårstartad, särskilt när motorn är kall.
• Långsamt gensvar vid kraftig acceleration, särskilt under motorns uppvärmningsförlopp.

Min följande fråga blir nu (då jag var tvungen att göra annat en stund och hade inte tid med mer sittandes i bilen..)

Kan man återställa etanolhalten själv i Vida, eller behövs det göras hos Volvo med någon form av uppdatering?

Och då jag påtalade att jag trodde detta kunde vara en orsak innan de ens påbörjade en felsökning, går det att hävda en kompensering på något sätt? Då man ändå tycker att ifall en kund kommer in och exempelvis tror man har pyspunka för att det rullar trögt, så byter man väl inte hjullager innan man sett till det som kunden tror först? (Extrem liknelse men ni förstår poängen).

Redigering: Såg att man kunde klicka vidare nu i efterhand, ska prova att ange etanolhalt själv och se om den startar och isåfall en långtur så den får adaptera. Återkommer när jag provat lite senare idag.
*LÖST*

Tack för allas input och råd.

Bilen var helt enkelt förvirrad och ställde inte om till korrekt etanolhalt. Ska jag spekulera kan det vara för att jag startade med kall motor och ca 10L kvar i tanken (enbart bensin), körde fem minuter till en mack och tankade fullt med E85 från Tanka (vinteretanol rimligen enl. produktblad från OKQ8 76% etanol). Därefter kom jag totalt 1 km enligt trippmätaren tills bilen dog av sig själv efter att ha misstänt/bluddrat sista hundra meter.

Bilen kan ha haft svårt att ställa om så kraftigt när den varit kall? Vid uppmätning i Vida visade etanolhalten på 21,57% vilket förklarar bluddrandet och att den ej ville starta igen.

Lösning var att ställa om etanolhalten manuellt i Vida varav den till slut startade efter många försök (förmodligen massa bensin/kondens efter många startförsök innan). Följde genomförande av en TRIP enligt körschema i Vida.

Bilen går nu som den etanoldröm vi alla flexifuel ägare vill att den ska gå.
Härligt att det löste sig, även om bilen borde ha börjat om adaptionen vid nästa start av bilen. Men det verkar inte ha skett som det ska.

Men vi håller tummarna att den sköter sig nu, det blir nytt bränsle om ett par månader (85% istället), så inte lika stort hopp.
EmilOD skrev: tis 08 feb 2022, 10:56 *LÖST*

Tack för allas input och råd.

Bilen var helt enkelt förvirrad och ställde inte om till korrekt etanolhalt. Ska jag spekulera kan det vara för att jag startade med kall motor och ca 10L kvar i tanken (enbart bensin), körde fem minuter till en mack och tankade fullt med E85 från Tanka (vinteretanol rimligen enl. produktblad från OKQ8 76% etanol). Därefter kom jag totalt 1 km enligt trippmätaren tills bilen dog av sig själv efter att ha misstänt/bluddrat sista hundra meter.

Bilen kan ha haft svårt att ställa om så kraftigt när den varit kall? Vid uppmätning i Vida visade etanolhalten på 21,57% vilket förklarar bluddrandet och att den ej ville starta igen.

Lösning var att ställa om etanolhalten manuellt i Vida varav den till slut startade efter många försök (förmodligen massa bensin/kondens efter många startförsök innan). Följde genomförande av en TRIP enligt körschema i Vida.

Bilen går nu som den etanoldröm vi alla flexifuel ägare vill att den ska gå.

HUR ställde du om etanolhalten manuellt? eller nollade du den bara ?
Ska inte behövas. Är batteriet friskt? Tugga på startmotorn och håll gas i någon minut efter den startat.
Min startade med 100% 95 (E5) när batteriet varit ur och trasig topplockspackning :P

Samma sak när man hoppar mellan orginal & optimerad(bsr) mjukvara. Ska gå oavsett bränsle i tanken.
Men ja adapteringen är inte lika smidig som den är på Saab.

Du vrider runt motorn (gärna utan tändst[…]

Trycket i systemet lär öka märkbart[…]

@fjohan82 , Bara texten "Changes color as it[…]

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]