Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Idag bytte jag tempgivare för mätarhuset (den främre) på min 245 -88 med B230F, LH 2.2. Jag bytte den för att jag hade en ny liggande (och kontakten på den gamla såg ut att vara så där). Givaren jag bytte till är denna: https://vparts.se/se/temperatursensor-k ... 20802.html

Med den gamla givaren gick mätaren alltid upp till nästan hälften (och låg stadigt kvar) när bilen blev varm. Med den nya givaren gick mätaren upp till nästan rött (!) och låg sedan stadigt kvar.

Vilken givare mäter rätt, hur ska jag med multimeter kunna avgöra? Och vilka Ohm-värden ska jag få? Jag är rädd att jag åkt runt i ett år med en ständigt överhettad motor.

Tacksam om någon sitter på data, har tyvärr ingen Haynesmanual i närheten (om det nu skulle stått i den)!
Haynes kan du nog lägga åt sidan. Köp eller låna en IR-termometer. Finns på prylvaruhusen från ett par hundralappar och uppåt. Mät sedan på motorn under varmkörning och upp i arbetstemperatur. Skriv upp mätresultaten och notera samtidigt hur nålen pekar i instrumentpanelen: "Vid första strecket är motorn X° varm. Vid nästa streck är den Y° varm och så vidare och vid genomvarm motor pekar nålen på sista strecket".
Var noga med att mäta på samma ställe på motorn hela tiden. Annars får du garanterat fel och motsägande värden. Och mät inte på gummislangen till kylaren efter termostaten. Slangen blir ju inte riktigt varm förrän termostaten har öppnat.
Rådlös skrev: sön 06 feb 2022, 22:40 Haynes kan du nog lägga åt sidan. Köp eller låna en IR-termometer. Finns på prylvaruhusen från ett par hundralappar och uppåt. Mät sedan på motorn under varmkörning och upp i arbetstemperatur. Skriv upp mätresultaten och notera samtidigt hur nålen pekar i instrumentpanelen: "Vid första strecket är motorn X° varm. Vid nästa streck är den Y° varm och så vidare och vid genomvarm motor pekar nålen på sista strecket".
Var noga med att mäta på samma ställe på motorn hela tiden. Annars får du garanterat fel och motsägande värden. Och mät inte på gummislangen till kylaren efter termostaten. Slangen blir ju inte riktigt varm förrän termostaten har öppnat.
Tack för det tipset. Jag införskaffade till slut en IR-termometer idag. Nedan är tester med min gamla givare, inte den nya från Vparts.

Mätte på blocket (mellan tempgivaren för mätarhuset och frostpluggarna):

Kall: 16 grader (står i garage)
Kort efter start: 100 grader
1/10 på mätaren: 150 grader
1/4 på mätaren: 170 grader
1/2 på mätaren (eller strax därunder hamnar min): 180-200 grader

Topptemperatur i vissa spikar 220 grader. Men annars låg den stadigt på 180-200 grader cirkus. Körde den på tomgång jävligt länge för att vara säker.

Temperaturer på toppen bredvid termostathuset:
1/5 på mätaren: 65 grader
1/3 på mätaren: 70 grader
1/2 på mätaren: 80 grader

Vad säger detta, att min nya givare från Vparts är kass och jag kan vara lugn, eller är temperaturerna alldeles åt skogen? (Känns som att de är rätt rimliga).

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]