- lör 05 feb 2022, 20:42
Prutmånen på en nyare XC90 blir inte större när nya gick upp kring 16.000 1/2…
Moderator: Moderatorer
Xanthopteryx skrev: Finansiering, för oss lönade det sig att ta minsta möjliga lån då det då blev billigare försäring och billigare serviceavtal.Så kan det vara. Min mor gjorde samma sak fast hon helst ville betal kontant. Men man får inte glömma bort kostnaden för ränta, uppläggningsavgift osv så skillnaden blir kanske inte så stor i slutändan.
KolleoAda skrev: Nu frågade inte du, men här är en MinimiKRAVlista på xc90 enligt min personliga åsiktÄr inte det standard på xc90? Inte säker på 360 men det övriga är väl det?![]()
Bliss, 360 kamera, pilot assist.
morfarginko skrev: ↑sön 06 feb 2022, 13:19 Ang 360 så har jag ej det och aldrig saknat det. Kamera + ljudvarningen räcker gott för mig. Gissar dock att om man en gång haft det är det svårt utan, som tyvärr med mkt annat lull-lull :)90-serien from my17 hade blis och pilot assist som standard vill jag minnas. Kan dock ha fel om årsmodell.
Tror mig sett äldre xc90 utan blis, dock inte 100
morfarginko skrev: ↑sön 06 feb 2022, 13:19 Ang 360 så har jag ej det och aldrig saknat det. Kamera + ljudvarningen räcker gott för mig. Gissar dock att om man en gång haft det är det svårt utan, som tyvärr med mkt annat lull-lull :)Om man har tonade sidorutor bak och bakruta blir det väldigt mörkt bakåt vid backning, backkamera hjälper lite men inte tillräckligt i många lägen enligt min erfarenhet, på V90. Vad jag sett av 360-graders kamera skulle jag behövt det.
Tror mig sett äldre xc90 utan blis, dock inte 100
sewen skrev:Jo självklart räknade jag på det. Bara ränta faktiskt. Inget annat tillkom. Enda kravet var att amortering inte fick avslutas före tre års tid då förmånerna för försäkring och serviceavtal i så fall ströks då. Räntan blev inte så himla mycket just för att det är så pass låg summa (65.000 har jag för mig var minima vi kunde välja) så första året var det självklart lägre 'vinst' för oss men sedan växer ju gapet år två och än mer år tre i takt med amorteringen.Xanthopteryx skrev: Finansiering, för oss lönade det sig att ta minsta möjliga lån då det då blev billigare försäring och billigare serviceavtal.Så kan det vara. Min mor gjorde samma sak fast hon helst ville betal kontant. Men man får inte glömma bort kostnaden för ränta, uppläggningsavgift osv så skillnaden blir kanske inte så stor i slutändan.
bem skrev: Om man har tonade sidorutor bak och bakruta blir det väldigt mörkt bakåt vid backning, backkamera hjälper lite men inte tillräckligt i många lägen enligt min erfarenhet, på V90. Vad jag sett av 360-graders kamera skulle jag behövt det.jag har tonat bak och upplever ej det problemet. men givetvis blir det mkt enklare o bättre med 360, det förnekar jag inte. men som sagt, inga problem för mig utan, då parkerar jag i stan dagligen.
Driver Awareness med bl.a. funktionen att stanna bilen vid bakning om nåt kommer i vägen är dock till bra hjälp och backvarnarna som piper vid fara och färde är kanon också.
Backning när det är mörkt ute men min Volvo med de tonande rutorna tycker jag känns osäkert, 360-graderskamera hade nog underlättat en del tror jag.