Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1487461
Har en gammal 740 -89 med b230f motorn.
Har problem med att den bluddrar och går dåligt. Tar jag då ur stiften så är dom sotiga men gör jag rent dom så går den bra ett litet tag sen börjar den gå dåligt igen.
Får felkod 1.4.4 på lh2.4 systemet som betyder lastsignal .
Har bytt: (inom ett halvår)
Stift
Fördelar lock
Rotor
Olja och filter
Tändkablar
Tempgivare
Tändmodul
Och säkert nått mer....
Bytte oljan i går eftersom det luktade bensin av den.
Kollade idag kompen och får runt 12.3-12.6 så de är väll bra...
Fattar inte vad de kan vara för fel? Nån som har nån idé?

Mvh Anders
Senast redigerad av 1 abel1, redigerad totalt 0 gånger.
#1487472
Har du fixat lastsignalen?
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

Om du har fixat det måste du nolla felkoderna och köra en runda (en mil eller så} för att se om felkoden kommer tillbaka.
av abel1
#1487478
Nej har inte fixat den utan bara nollade den och körde en tur och den kom tillbaka. Men miljölampan är det lamda lampan? De lyser ingen lampa i instrument panelen extra. Hur kollar jag LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8 ? Är detta styrenheterna? Den under ratten och den vid golvet på passargerar sidan?
Jag testat är att byta bränsle relät men utan framgång
#1487489
Vad ordet "Lambdalampa" kommer ifrån har jag ingen aning om, men den har väldigt lite med lambdasonden att göra. Ett bättre namn är felkodslampa eller motorstörningslampa. Den lyser när bränsleboxen eller tändboxen inte längre klarar av att hålla motorn inom förbestämda gränsvärden. Det kan vara fel på lambdasonden, men för det mesta är det lambdasondens signaler till styrsystemet som "säger" att något är fel. Och då gör den ju bara sitt jobb. Den lampan lyser alltså när det är något mer eller mindre fel och då kan man läsa ut felkoder som hjälp med felsökningen.
#1487536
Lucif3r skrev:Och så jämnför du bilderna med symbolen på miljölampan
Därav det (felaktiga) ordvalet "lambdalampa"
Joo, det visste jag. Men just ordet Lambda betyder ju i dessa "kretsar" att bränsle/luft blandningen är 14 - 1. Och så länge allt fungerar ska lampan vara släkt. Miljökrav (kanske därför Volvo kallar det Miljölampan) tvingade fram katalysator i USA i början på - 70-talet och Volvo 240 var först ut med syresondreglerad styrning av bränsle och tändsystemen (tillsammans med Bosch) 1976 (tror jag det var). Sverige hade då alldeles egen lagstiftning om avgasrening så det var då förbjudet att använda katalysator. Detta ändrades inte förrän 1986 så från - 87 års modell kunde man köpa katalysator renade bilar i Sverige.
Syresond är väl det "riktiga" namnet på det vi i dagligt tal kallar Lambdasond.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]