Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Tyvärr har det blivit något knas med e-fakturan så jag kan titta på den, har bara priset i bank appen.
Nu fungerar det igen så jag kunde se fakturan, 2158kW a' c:a 2,45 kr inkl. avgifter, skatt och moms blev nämda 5288 kr. Mindre kW än förra januari (2945kW) när veden tog slut men mer än januari dess förinnan (1754kW)när jag hade gått om ved. Har ju hämtat ny ved, men den är inte 100. Lite fuktig så den brinner och värmer sämre, men klart umder 20% fukt så den ryker inte eller luktar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: lör 05 feb 2022, 01:50 Nej man vill ju att alla går över till rörligt, helst på timbasis. Det har t.o.m varit på förslag att göra det obligatoriskt
Märkligt, det är faktiskt Vattenfall som prackar på mig nytt fastprisavtal varje år! :-D Jag får ett brev där det står att "vi har valt avtal åt dig"!
Jag kanske har alldeles för låg förbrukning så att jag hamnar i någon udda kundkategori? :P
Användarvisningsbild
av TommyP86
IMG_8710.png
IMG_8710.png (625.08 KiB) Visad 637 gånger
Är det där att tolka som negativt elpris eller?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Erik Å skrev: Märkligt, det är faktiskt Vattenfall som prackar på mig nytt fastprisavtal varje år! :-D Jag får ett brev där det står att "vi har valt avtal åt dig"!
Jag kanske har alldeles för låg förbrukning så att jag hamnar i någon udda kundkategori? :P
Samma för mig, men jag har pendlat mellan vattenfall och e-on med mina avtal. Bägge har erbjudit mig fast avtal varje gång, och det har jag alltid haft.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: lör 05 feb 2022, 23:25
Erik Å skrev: Märkligt, det är faktiskt Vattenfall som prackar på mig nytt fastprisavtal varje år! :-D Jag får ett brev där det står att "vi har valt avtal åt dig"!
Samma för mig, men jag har pendlat mellan vattenfall och e-on med mina avtal. Bägge har erbjudit mig fast avtal varje gång, och det har jag alltid haft.
Det är olika aktörer.

Vattenfall är ett företag och har inte samma mål som energipolitiken.

Vattenfall är elpriducent och vill så klart tjäna så mycket pengar som möjligt, gärna som en lång säker inkomst, oavsett som delvis inte påverkas av om det blåser eller ej och har gärna en viss andel fastpris som garanterar pris även när det är överproduktion.

Förslaget om att göra timdebitering obligatoriskt kom vad jag vet från politiker/myndigheterna för att man inser att övergången till förnyelsebara energikällor som man inte kan reglera måste hanteras på något sätt, tex att man styr kunderna till att förbruka el när det blåser och dra ner rejält övrig tid. Tex ladda på natten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: lör 05 feb 2022, 19:17
lennarte skrev: Tyvärr har det blivit något knas med e-fakturan så jag kan titta på den, har bara priset i bank appen.
Nu fungerar det igen så jag kunde se fakturan, 2158kW a' c:a 2,45 kr inkl. avgifter, skatt och moms blev nämda 5288 kr. Mindre kW än förra januari (2945kW) när veden tog slut men mer än januari dess förinnan (1754kW)när jag hade gått om ved. Har ju hämtat ny ved, men den är inte 100. Lite fuktig så den brinner och värmer sämre, men klart umder 20% fukt så den ryker inte eller luktar.
Även ved är på väg upp i pris, folk är som galna efter ved och köper t.o.m ved som inte är riktigt torr ännu. Det totslt galna dieselpriset gör det också dyrare att producera veden.

Vet du vart de 2158 kwh tog vägen? Så här såg det ut för oss i runda slängar. Uppvärmning 750 Kwh (Luftvärmepump) Varmvatten och matlagning 100 Kwh Tvätt o tork 50 Kwh . Belysning radio, TV,stereo, datorer o laddare 100 kwh. Stall Ladugård Verkstad 100 kwh.
Så huset tog 1000 kwh och lantbruket 100 summa 1100 kwh

Det flesta har ju noll koll på vart förbrukningen ligger i deras hem. Innan man tänker spara på el är det en bra idé att kolla vart den tar vägen.

Träffade just en kompis med två slösande långduschande tonåringar, hans decemberräkning klockade in på 14.500 kr :-o :-o :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Även ved är på väg upp i pris, folk är som galna efter ved och köper t.o.m ved som inte är riktigt torr ännu. Det totslt galna dieselpriset gör det också dyrare att producera veden.

Vet du vart de 2158 kwh tog vägen
Han jag köper ved av höjer priset nästa säsong, han köper av Syd Ved och dom har höjt priset på det han ska sälja nästa år. Andra som har kvar höjde redan i höstas.
Nää, jag har inte full koll. Men elvärme (oljefyllda) är ju på i halva huset (c:a 17°). Vi är ju hemma "på heltid" så TV-n är ju på många timmar (alldeles ny 50" Sony QLED). Alla "vitvaror" är utbytta dom senaste typ 5 åren, men extra frysen i förrådet är nog närmare 30 år.
Har senaste veckan lagt nytt golv i hallen, det gamla revs ut i april i fjor när vi sågade upp det gamla golvet :bored: för att lägga in nya varm/kallvatten rör. Hittade och tätade ett "riktigt draghål" i ytterdörrens nedre karm. Det känns redan varmare i huset..... Temperaturen vid ytterdörrens nederkant steg från +11° till +16° (0 till +4° utomhus). Har tidigare i vinter sett över och förbättrat tätning i fönster och förrådsdörrar. Det är tur vi haft få dagar riktigt kallt, det var i december
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 279

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]