Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MartinL36
Hejsan! Min 740 Har Nu Haft Problem Började Med att den Blivit mer svårstartad i Förra Sommaren Då Stack Jag till biltema o köpte ny pump sen nu för 1 vecka sedan började den bli mera svårstartad och till sist i Måndags Så La Bilen helt utan förvarning av. så Första jag bytte ut var Reläet Vilket ej löste det samt sen så åkte jag till Biltema Köpte Ny Pump För jag märkte den under förarstolen Gick ej igång. Men Visar sig den nya pumpen vill ej heller gå igång så Jag undrar om det antingen kan Vara Något Med Jord Kabeln För att dem har Visseligen Skarvat Både + Och - Kabeln En bit innan kontakterna. eller kan det vara att han ej skickar ut ngn Ström till pumpen? (Kabelbrott)? Skall ut imorgon och testa sätta på 12v På gammla pumpen och se ifall den hoppar igång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du drar ut hela elcentralen och tar bort bränsle reläet så mäter du spänningen mellan hylsa 30 i sockeln och jord. Där ska vara 12V, utan tändning eller något annat påslaget. Har du spänning där sätter du en kabel mellan hylsa 30 och 87/2 så ska pumparna gå igång, har du ingen spänning på 30 har du problem vid någon kopplingspunkt. Antingen på batteriet, vid bränsleboxen (sitter ovanför boxen) eller i själva elcentralen. Hylsa 15 i sockeln ska ha spänning med "tändning på" säkring 1 är för insprutningen och huvudpumpen, säkring 11 är till tankpumpen, spridarreläet och Lambdasonden
av MartinL36
har nu testat Att köra en - Mellan Batteriet till Minus på "Huvudpumpen" Och då går bilen igång fin fint så frågan e hur fasen man skall Byta ut kabeln mellan mittenpumpen och kupen
Användarvisningsbild
av lennarte
Kablarna går (förmodligen) direkt till elcentralen. Kolla på pumpen om det är original kabelskor (långa hylsor). Då kan du klippa längre kablar på skroten och skarva längre fram på din bil. Det håller ju bevisligen några år i alla fall. Skarvar du med krympslang med lim i håller det längre än än resten av bilen
av MartinL36
Såg nu att det var en skada på - kabeln på pumpen samt att den är skarvad me kabelskor där nere så skall löda en ny kabel ungefär på mitten under förarstolen och sen fixa det med krympslang :) se om det löser felet :)
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinL36 skrev:skarvad me kabelskor där nere
Då är det kanske en eftermarknads pump där sitter, därför är kabeln skarvad. Original pump har runda stift. Det funkar bra med runda kabelskor också, det har jag haft på min 745-a i måånga år. Täck kabelskor och muttrar med ett segt smörjfett bara så håller det.
av MartinL36
Lödde Om Kabeln nu som var skadad men fortfarande ingen reaktion från pumpen kan de Gå o skruva Jordkabeln rakt i chassi?
av MartinL36
Hejsan Igen! Har nu Klippt Jordkabeln i kupen och skarvat den till jord. Men Bilen startar ej Ändå. dock när jag la en lång kabel från Batteriets - Samt la den på Pumpens - Så Gick den när jag slog på tändningen så måste ju vara fel i Kontaktstycket?

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]