Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robin745
volvo 745 GL 1988 med B230F motor

mätaren står på konstan tom och jag har kollat på bränslearmaturen och kablarna loss från själva armaturen, kan man löda dit om igen eller är det en ny armatur som gäller?
av Addekarlsson
Finns det kabelstumpar nog för att kunna skarva, så går det löda detta. Men är kablarna av så pass tight inpå armaturen att du inte kommer åt dom, så byt armaturen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Robin745
Addekarlsson skrev:Finns det kabelstumpar nog för att kunna skarva, så går det löda detta. Men är kablarna av så pass tight inpå armaturen att du inte kommer åt dom, så byt armaturen.

Mvh/ Adde

tips på vart man kn få tag på en armatur och inte på skroten för där har dom typ inga
av Hemulen
Hej. Om funktionen är riktig och det bara är sladdarna som är av,borde du kunna göra som "Addekarlsson" föreslår,du kan ju typ borra nytt hål och dra sladdar igenom, och skarva där. Vet även dom som lödar på nya röranslutningar om dom också skulle vara ruttna.
Användarvisningsbild
av Robin745
bästa sättet att demontera tankarmaturen då hur ska man kunna få bort den enklast om man inte har en tillgång till en verkstad?
av Addekarlsson
Finns ett specialverktyg för att lossa plastringen som sitter över armaturen.
Man kan använda en träbit eller liknande, och slå lös dom, men det brukar ofta resultera i kraschad plastring. Dom sitter duktigt hårt dessa ringar.
När jag lossade armaturen i min 960, så lånade jag ett verktyg av den lokala verkstan, för jag ville inte köpa ett för ett engångsarbete, samt att jag orkade inte tillverka nått eget heller.

Verktygen man behöver är som 2 plåtbitar, bockade som ett L, som sedan sitter med en skruv mitt i den långa delen. Sen justerar man detta så dom korta sidorna greppar om kanterna som är på ringen.
Sen på den jag lånade, så var det en anslutning för spärrskaft, så man drog med det.
Tyvärr inga bilder på det, men jag hoppas du förstår.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Robin745
Addekarlsson skrev:Finns ett specialverktyg för att lossa plastringen som sitter över armaturen.
Man kan använda en träbit eller liknande, och slå lös dom, men det brukar ofta resultera i kraschad plastring. Dom sitter duktigt hårt dessa ringar.
När jag lossade armaturen i min 960, så lånade jag ett verktyg av den lokala verkstan, för jag ville inte köpa ett för ett engångsarbete, samt att jag orkade inte tillverka nått eget heller.

Verktygen man behöver är som 2 plåtbitar, bockade som ett L, som sedan sitter med en skruv mitt i den långa delen. Sen justerar man detta så dom korta sidorna greppar om kanterna som är på ringen.
Sen på den jag lånade, så var det en anslutning för spärrskaft, så man drog med det.
Tyvärr inga bilder på det, men jag hoppas du förstår.

Mvh/ Adde
tack för tipset det får bli den brutala delen med ett rörtång tror jag
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen?

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]