Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Det har säker varit gnälliga kunder som påpekat att säkringen löst ut i stolpar för att alla 3 förbrukarna varit igång och dragit mer än säkringen i stolpen.
Har du ingen bränslevärmare, vad är det för motor? Själv har jag aldrig velat ha en sån laddare iom att de laddar ju bara den korta tiden man har värmen på och vill man bara ladda så måste värmen vara igång. Installera motor (antar att det är slangvärmare och inte kass blockvärmare) & kupévärmare och köp en Ctek-laddare med snabbkontakt så behöver du bara ladda nån gång i bland och sparar pengar. Det är när man använder bränslevärmare som stödladdningen behövs oftare.
av dannesk
Calix BC 1205, BC 1207 eller BC 1212 beroende på vilken laddningsstyrka du önskar.
https://www.calix.se/produkter/batteriladdare

Komplettera med Calix BT-timer så du kan ladda separat ifrån värmen och aktivera värmaren när du önskar.
https://laitis.se/calix-bluetooth-timer-cbt4.html
av Buckshot
bilman skrev: ons 02 feb 2022, 13:14 förresten, pratade med Volvo om att det går att ha både m-värmare, kupevärmare och laddare och nu kom de på något nytt, om jag har motorvärmare, kupevärmare och laddare på så går säkringen av. Vilken säkring? I laddstolpen. Jag bor i en bostadsförening med hundratals laddstolpar, Aldrig hört talas om att säkringen ha gått. Vet faktiskt inte styrkan på säkringen, men menar volvo allvar eller är det en ny undanflykt för att få sina grejer monterade?
Det är möjligt. Min tidigare bil hade motorvärmare och en stor kupevärmare. Då kunde säkringen gå om jag körde kupevärmare n på högsta läget. Nu har jag en svagare kupevärmare + en batteriladdare och det funkar
av Rådlös
Det har antytts att orsaken till att Volvo inte vill att man skall ha både bränslevärmare och elvärmare är enligt följande: En elvärmare behöver kylning hela tiden. Tänk så här, det är en värmetråd, kanske 10 - 15 cm lång. Värmaren är på 500 watt. Det blir rätt varmt i den tråden. Kylsystemet rymmer kanske 8 - 10 liter vatten. Och det är bara en förhållandevis liten volym vatten som strömmar förbi värmaren. I teorin kan det bli ångblåsor runt värmaren. Ånga kyler inget och värmaren brinner upp.
Om man nu har en bränsledriven värmare så är den på kanske 5000 watt. Jämför: En köksspis med 4 plattor brukar väl vara på 6000 watt, tror jag (?) En bränsledriven värmare kan lätt få kylvattnet nära kokpunkten om cirkulationen skulle vara nersatt av någon här okänd anledning. Antag att man då råkar ha båda värmesystemen igång av någon lika okänd anledning. Då är risken stor att elvärmaren brinner upp. Och kanske bränslevärmaren också blir överhettad av den tidigare nämnda dåliga cirkulationen.
Elvärmartillverkarna säger ju själva att en elvärmare bara skall köras i max 2 - 3 timmar och bör kallna däremellan. Dom behöver inte bli iskalla, men i alla fall inte heta. Kör man längre tider så åldras elvärmaren tämligen fort. Några av oss har erfarenhet av detta.
Detta är så som jag har uppfattat Volvos ställningstagande. Det finns säkert många andra hypoteser.
Rådlös skrev: ons 02 feb 2022, 21:59 Det har antytts att orsaken till att Volvo inte vill att man skall ha både bränslevärmare och elvärmare är enligt följande: En elvärmare behöver kylning hela tiden. Tänk så här, det är en värmetråd, kanske 10 - 15 cm lång. Värmaren är på 500 watt. Det blir rätt varmt i den tråden. Kylsystemet rymmer kanske 8 - 10 liter vatten. Och det är bara en förhållandevis liten volym vatten som strömmar förbi värmaren. I teorin kan det bli ångblåsor runt värmaren. Ånga kyler inget och värmaren brinner upp.
Om man nu har en bränsledriven värmare så är den på kanske 5000 watt. Jämför: En köksspis med 4 plattor brukar väl vara på 6000 watt, tror jag (?) En bränsledriven värmare kan lätt få kylvattnet nära kokpunkten om cirkulationen skulle vara nersatt av någon här okänd anledning. Antag att man då råkar ha båda värmesystemen igång av någon lika okänd anledning. Då är risken stor att elvärmaren brinner upp. Och kanske bränslevärmaren också blir överhettad av den tidigare nämnda dåliga cirkulationen.
Elvärmartillverkarna säger ju själva att en elvärmare bara skall köras i max 2 - 3 timmar och bör kallna däremellan. Dom behöver inte bli iskalla, men i alla fall inte heta. Kör man längre tider så åldras elvärmaren tämligen fort. Några av oss har erfarenhet av detta.
Detta är så som jag har uppfattat Volvos ställningstagande. Det finns säkert många andra hypoteser.

Jag kan bara berätta min erfarenhet å jag har haft körkort i snart 20 år och haft jobb med oregelbundna arbetstider. Aldrig haft timer på motorvärmaren på jobbet, så den har fått sitta i ca 9-13h per dag vintertid, aldrig råkat ut för nåt havererat värmeelement än. Å dagar när det snöar brukar jag ha kupévärmaren urkopplad för på mina 2 senaste bilar har jag haft dieselvärmare som jag startat strax före hemgång för att få lite värme i bilen å det har funkat utan problem trots att elelementet värmt innan. Så för mig har det iaf aldrig varit nåt problem än å det är 10 år sen jag köpte första bilen jag ägt med dieselvärmare kombinerat med elvärmare+kupévärmare och batteriladdare😊
av dannesk
Oavsett hur länge man haft körkort (själv haft i 30år) så är det inget problem att köra en slangvärmare längre än 2-3timmar förutsatt att det är monterad korrekt enl. instruktionen så cirkulationen blir korrekt, dom ska ju sitta på en låg punkt i kylsystemet och på "rätt" ställe. Jag har kört slangvärmare mer än 1-2dygn flera ggr på både tidigare Passat och V70 pga jag/vi glömt att slå av fjärruttaget till värmaren. Likaså är det inga problem med blockvärmare (som är ineffektiva) som sitter utanpå blocken heller.

Rekommendationen 2-3timmar ifrån tillverkare är att efter denna tid så klarar inte värmaren att värma motorn mer utan då har man nått full temp den klarar av och resten är slöseri.
Användarvisningsbild
av frasse4
Många stolpar är dock avsäkrade på 6A och inte 10A kan vara bra att veta.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]