Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tsofgren
Har programmerat bilen med Bsr steg 1 och i början gick den ryckigt o drog inte men efter en stunds körning gick den hur bra som helst.

Dagen efter så började den gå ryckigt igen och jag kollade felkoder och fick på lmm som jag har bytt nu.

Det kommer olika felkoder hela tiden och ”motorprestanda nedsatt”.
0x1F00 Trimmjukvara i ECM
0x9100 Kopplingspedalgivare
0x5110 Miljölampa central elektronikstyrenhet (CEM)
0x640D Turboreglering
0x120C Luftmassa
0x1210 Luftmassmätare
0x280C Bränsletryckgivare
0x216C Adaptiv lambdareglering, bank 1.

Är så trött på denna bilen nu så funderar på att skrota den men samtidigt inte då jag lagt ner lite pengar på den nu.

Funderar även på lmm, den första jag beställde var mindre än original och verkade inte funka, beställde en till från en annan sida med rätt oen nummer men den var också mindre men gick att montera och rycken verkar blivit bättre med den.

Bilen är en V70 T5 -05 260 hk
Användarvisningsbild
av jiha1968
Nytta endast original Bosh MAF. Repeterar: Nytta endast original Bosh MAF.
Gillar man inte priset på ny rätt MAF, så mår motorn bättre med en begagnad Bosch-MAF från skroten,
än vilken som helst (felkonstruerad) Kina-MAF. Fenomenet har blivit värre och värre dom senare åren.
(Borde vara Bosch 0 280 218 089 / Volvo 31342363, till B5244T5)

Sen, en felkod berättar mycket sällan vilken komponent som får bytas, mer vilket symptom bilens fel skapar i den aktuella komponenten,
lite på samma vis som om man själv har huvudvärk från dehydrering:
Felmeddelande från hjärnan är "huvudvärk", men man byter troligen inte huvudet i första omgång...

Din bil har många motorstyrningsrelaterade felkoder, liknar lite på jordningsfel/kabelbrott.

Mät spänning och jordning, och gärna signalnivå på både MAF och bränsletryckgivare
(lättare å mäta dom än Lambda-givaren, men även den borde kontrollmätas)
Kolla mätvärden upp mot vad diagnosutrustningen berättar (om den klarar av det)

Lägesgivaren på kopplingspedalen har troligen lossnat, bilen blir mer svårväxlad m.m. och farthållaren går inte att nytta.

Om jordning och spänning är ok på alla givare, så är det självklart möjligt att ha fel på alla samtidigt, men inte helt sannolikt.

Om det är svårt att komma vidare i felsökningen, kolla bränsletrycket med en tryckmätare, borde visa +3Bar
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Vårda v90 2025

Volvo rostar alltihop inom tre år. Sälj[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]