Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danno
Hej

Det enda jag kan lägga till i denna tråden är att, framhjulsdrivna bilar med 200hp och uppåt ÄR åliga orginal.

Har haft en 9-3 Aero -01 och orginal fick man hålla i ratten ordentligt om man accade max från ca 50km/h och uppåt.
Sen bytte jag till Koni och 19", blev lite bättre med hårdare dämpare och sänkning.
Efter trim, 285hp så spann det istället iofs men ålningen borta =)

Nu när jag har en S60 2,4t känner jag samma tendenser i denna, även om Volvon tar hand om det bättre trots att den är spårkänslig hela tiden.

Det enda jag tänker om framhjulsdrivna bilar med lite pulver, är att man får leva med lite bångstyrighet vid acc....om man nu inte vill operera stort i framvagnen....:(
Sen om den ålar vid omkörning och liknande är det nog Vägverket man ska vara sur på istället ;) hehe eller nåt.

Jag ska iaf testa att sänka och byta dämpare på S60:n i vår när jag chippar med PPC box.
Sa väl kanske inget nytt men ville lägga mig i lite iaf :)

Ha en bra lördag gott folk, själv drar jag ner i relaxen och knäpper en immig kalja nu :lol:
RingoStar skrev:Hej!

Har nyliggen köpt en V70 T5 -02.

När jag acc. från stillastående + i låga farter så får inte framvagnen ingen fäste med vägbanan. Är detta normalt??!! Den går från vänster till höger=framvanen.

Folk som jag känner säger att det är vanligt eftersom det är så mycket kraft i billen (250hk)

Är det någon som har nån erfarenhet av detta?

Det sitter 18" Nebula fälgar på min. 235/40/18 däcktryck 3,0.

mvh
Det låter helt normalt. Om du skall dra fullt så se till att du håller i ratten. Samma sak om man ligger i 90-100 och pressar fullt för en omkörning. Är vägbanan fuktig eller något halare än sommarväg så kan du se antispinnen blinka. Se till att du lär känna bilen innan för det är som en spark därbak. Efter 250 mil med min så fasar jag lite inför första vintern :) Blir många ägg under pedalen.
Användarvisningsbild
av greeeken
Varför fasa över vintern.
Bra mkt bättre me framhjulsdrift än bak.
Du kommer klara dig fin fint ska du se.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det är helt normalt... pga olika anledningar.

*Volvos klena framvagn
*Själva konstruktionen
*framhjulsdrift
*Däck
*Lufttryck
*Sliten framvagn (behöver inte vara därför)

Körde en splitt ny S80 2,5t som gjorde exakt samma sak. Men jag kan lova att det finns värre bilar. Och ju mer pulver + mer gaspådrag = mycket mer "Tourque steering" som det kallas på utrikiska! (lite osäker på min stavning där)
av Kena
Stäng av stc och prova utan(om det går), skillnad? första gången jag körde fwd tänkte jag, aldrig, det var en Golf caddy för en massa år sedan. Slaskigt väglag med spårig is under, en massa kabeltrummor på flaket gjorde saken inte bättre. Närmare reptilstadiet har jag nog aldrig varit, den for som en orm.
av sorsj
Det hela beror på att bussningarna i framvagnen 'flexar' vid hårt gaspådrag så att de normala framvagnsvinklarna blir lite ändrade. Normalt är de ställda för att ge riktningsstabilitet, men vid hårt gaspådrag stämmer detta alltså inte längre. D5an, som har 400 Nm max vridmoment lider starkt av detta även som helt fabriksny.
av Kena
Ahajja, alltid lär man sej nått, och det verkar vara en vettig förklaring.
av nisse4hult
Hmm.... Jag har en S80 T6 som inte drar det minsta snett vid "lågfartsacc".
Vad är det som gör V70 så mkt känsligare? Jag hade en V70 2.5T -98 innan och
där fick man hålla i ratten.
av Kena
Mjukare/nöttare bussningar?
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag hade en S70 T5:a för några år sen som det var ca 270 hk i. Den gick precis spikrakt när man accelererade fullt. Jag kunde till och med släppa ratten! Och den pinna på ganska rejält. Hängde av flera V70 T5:or med den.... Den V70 2.5 T som jag har nu är betydligt känsligare...

Mvh Tomas
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]