Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewizkid
Hej, ny till forumet och är i behov av expertis.

Familjen växer vilket har skapat ett behov av större bil. Jag har fastnat för XC90 T5 Inscription (alt. T6 men allt beror på priset). Jag gillar bensinare men har heller inte ekonomin till en T8.

Jag har tittat runt på begagnatmarknaden (men inte länge). Vad värderar forumet en begagnad 2019 XC90 T5 Inscription mellan 5-7000 mil, bra utrustning som 360-kamera, panoramatak m.m.

Jag förstår att Covid drivit upp priserna på begagnat men min uppfattning är att bilhandlares priser är relativt höga. Hur är prutmånen på en XC90 av den här modellen? Jag har hittat flera med bra utrustning och med dessa miltal med priser norr om 530 000. Jag själv skulle sikta på ett pris strax under 500 000. Är jag fel ute? Har jag bättre prutmån med kontantbetalning eller om jag kombinerar med finansiering? Tacksam för input!
Nyare begagnade bilar är dyra nu. Du får prova och se om du hittar någon till det pris du vill betala. Priset på begagnade bilar tenderar att gå ner om ingen köper dem. Om priset är korrekt satt säljs de till någon annan. :-)

Du torde få något bättre prutmån om du tar finansiering. Finansbolaget ger en premie till handlaren för att de förmedlat lånet (de gjorde i alla fall det tidigare). Eftersom du oftast kan avsluta finansieringen när du vill så brukar det inte röra sig om någon större summa.
Svårt, har en sån själv. T5 Inscription, 2018. Följer därför priserna sporadiskt. Men kan berätta att jag köpte den för drygt 2 år sedan, då hade den gått 1800mil, jag betalade 515 000

Allt verkar helt uppochned med omställning till el, komponentbrister/corona. skrev en tråd om det i forumet tidigare.

Så tyvärr inget råd att ge men allt begagnat känns dyrt för tillfället, tyvärr.
Helt klart en märklig marknad. Din bil verkar ha stigit i värde på begagnatmarknaden!

Önskemål som 360-kamera, panoramatak, HUD m.m förstår jag eventuellt kan driva upp priset. Vilka tillval har din T5a @morfarginko, kunde du få "rabatt" eller fanns det prutmån vid ditt köptillfälle?
thewizkid skrev:Helt klart en märklig marknad. Din bil verkar ha stigit i värde på begagnatmarknaden!

Önskemål som 360-kamera, panoramatak, HUD m.m förstår jag eventuellt kan driva upp priset. Vilka tillval har din T5a @morfarginko, kunde du få "rabatt" eller fanns det prutmån vid ditt köptillfälle?
hmm, jag har dålig koll på vad som är tillval och ej. det jag inte har är 360, hud, panoramatak, luftfjädring och krok. annars har den nog det andra. men osäker på vad som är tillval. fått för mig att alla paket och så ändras med årsmodeller. tror tex alla säkerhetssystem är standard nu, det tror jag de ej var då. annars är det standardstereo, 4 zon, mörka rutor med gardiner, extra ljudisolerade rutor, 21" sommar, 20" vinter.

det jag uppskattar mest är nog pilot assist, blis + backvarningsgrejjen om det kommer ngt när man backar. "rear collision ngt", auto lyse, keyless, appen när den funkar. men högst upp är pilot assist, det är fantastiskt.
Jag har 360-kameran på min XC90 D5.

Jag (och frun) är väldigt förtjusta i den. Jag skulle starkt rekommendera den.

XC90 är en stor bil, och parkeringsmanövrar blir väldigt mycket enklare med 360-kameran. Pilot Assist är också väldigt bra att ha på långkörning. Jag har inte HUD eller panoramatak. Det är inte heller något jag saknat.
Användarvisningsbild
av bem
Malmstroem skrev: ons 02 feb 2022, 10:27 Jag har 360-kameran på min XC90 D5.

Jag (och frun) är väldigt förtjusta i den. Jag skulle starkt rekommendera den.

XC90 är en stor bil, och parkeringsmanövrar blir väldigt mycket enklare med 360-kameran. Pilot Assist är också väldigt bra att ha på långkörning. Jag har inte HUD eller panoramatak. Det är inte heller något jag saknat.
Speciellt om man har tonade rutor på bakre fönstren kan jag tänka mig en 360-graderkamera är guld värd. Jag har bara backkamera (på V90) och tonade rutor bak och det är mycket knepigt backa när det mörknar på. Backkameran räcker inte till. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag lätt valt till 360-graderskamera. Man lär av misstagen.
Användarvisningsbild
av sewen
@bem, Enig. Köper jag en V90 igen är det ett av kraven (+ mörka skinnsäten och HUD)
Den V90CC jag hade i ett par veckor hade typ allt utom 360 och massage. Har sett flera av dessa tidiga V90cc specade på precis samma sätt. Till och med samma färg. Vet inte om det ansågs vara en onödig nymodighet 2017 eller om det inte ingick i nåt paket utan endast extra tillval men är som sagt, inte bara onödigt lull-lull utan riktigt användbart.
Bra input!

Hur är priserna hos Volvo själva? Fördelar förstås med Volvo Selekt. Jag är inne och tittar på Volvocarretail och en T5 med bra utrustning går på 550 tkr +. Finns det verkligen ingen prutmån? Nej enligt försäljare. Men jag tycker det måste finnas, absolut minimum är väl att inkludera vinterdäck? Vad är era upplevelser?
Användarvisningsbild
av sewen
Vet inte hur det är med just Volvo men vinterdäck brukar ju gå att få med. Vissa andra handlare jag pratat med har sagt att de kan göra nåt på priset men andra sagt blankt nej. Köpte tex en V90 CC för 377 000 för ett tag sen. Vid leverans var det småfel på bilen. Jag ville ha 15 000 som kompensation (alltså typ 4%) men det gick de inte med på så jag hävde köpet. De tar alltså hellre tillbaka bilen med allt vad det innebär i arbetskostnad, rekond, frakt, annonsering, mellanlagring, skatt, reparation av fel osv osv. Inte omöjligt att bilen stiger i värde ju längre de väntar med att sälja den iofs då det ju är extremt ont om bättre begagnade bilar sen en tid och det vet återförsäljarna om.
Funderat på att köpa nytt ist men nu börjar ju Volvo även höja de priserna månad efter månad...
viewtopic.php?f=86&t=167763
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]