Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
js1 skrev:Ja, jag vet att den sitter i XC40 T2 (vill jag minnas).
Nä det tror jag inte, är nog 8-stegs.
Tror 7-steg bara är för CMA PHEV
Användarvisningsbild
av V9097
Lite av en besvikelse. Hoppas att det stannar vid FWD bensinmodeller, och hoppas att det inte sprider sig till 90-serien. Dubbelkopplingslådor är inte alls min grej, även om jag givetvis ska provköra innan jag är alltför kritisk.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Onekligen, verkar som det gäller 163 och 197hk bensin
av Lövet
Bempo skrev:Intressant rubrik på artikeln: "Nu ryker dubbelkopplingslådan i BMW:s modeller" :) Kan ViBilägare misstagit sig och förväxlat (häpp) BMW med VAG
BMW kör dubbelkoppling i sina prestandaversioner (3l turbo och M-modeller) men ska nu sluta. VW+Audi+Skoda+Seat+Porsche har fortfarande kvar DSG/S-tronic/PDK på de flesta modeller.
av Javerhammar
Ser inte fram emot en Volvo värld med dubbelkoppling.
En av de stora anledningarna till att jag bytte från VAG till Volvo var just för att slippa den rackaren.
Men, Volvo kanske lyckas bättre med mappning/kalibrering av lådan - dock svårt att se att den kommer bli lika "smidig" i riktigt låga hastigheter och lutning, eller för den delen, vid rangering av husvagn.
Ska inte måla fan på väggen innan den är testad, men jag är skeptisk :)
av Bempo
Jag förstår att BMW ska sluta med dubbelkopplingslådor men rubriken var att de ”ryker”. Om VAG har jag hört så mycket negativt att DSG lådorna går sönder, jag vet inte om de blir varma och ryker, och att de rycker vid växling. Vad BMW har för rykte vad gäller vx lådor har jag inte en aning om. Eller så användes ordet ryker i rubriken med betydelsen försvinner, och det var väl det mest troliga. I vilket fall som helst så kan jag inte annat än reflektera över ordvalet i sammanhanget.

Bryr man sig inte om bränsleförbrukninge[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]