Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Hej
Har varit borta från forumet en tid.
Jag vill köpa en xc60 Diesel.
Gärna med så mycket utrustning som möjligt max priset är 180k.
Vilken modell & motor / bil ger mest mest för pengarna?
Någon modell man bör akta sig för?
av Kruthus
Det är väl VEA-motorerna man helst ska undvika om det inte finns bevis att att dom har blivit åtgärdade för vinande balansaxlar (?). VEA kom väl 2014 på tvåhjulsdrivna versionen fram till 2017 när vea kunde kombineras med automat och awd.

Jag tror du får en 2012-2014 för dom pengarna, mellan 10 och 25K mil.

Undvik FWD, kolla bussningar på äldre bilar.
av Ceska
Behov av AWD årsmodell spelar ingen roll om man tittar på drivlinan: samma motor 5:a 2,4 - driftsäker. Räcker med FWD då är modeller tom 2013 men även 2014 fanns som facelift med 5:a på 2,0 som är okcså driftsäker, motorkod på dem är D5204T2/3, sen är det VEA motorer som jag har dåligt koll på. Det är min åsikt, har mekvana och har hittils klarat mig utan hjälp av bilverkstäder, är 40+, och har aldrig haft bil som varit yngre än 9-10 år :-)
av berrabus
Kruthus skrev:Det är väl VEA-motorerna man helst ska undvika om det inte finns bevis att att dom har blivit åtgärdade för vinande balansaxlar (?)...text...
...eller att den inte drar en massa olja eller att det är inte problem med EGR systemet
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle sikta på en AWD från 2014 om pengarna räcker. Facelift och en någorlunda OK Haldex gen 5 lösning på den. Om pengarna inte räcker hade jag siktat på en MY12 med Haldex gen 4 och den nya mittkonsollen.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]