Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror inte den använder enbart el för att värma. För då skulle ju värmen komma relativt snabbt. Och det tar en stund för värmen att komma. Det blir varmt och man kan få det jäkligt varmt i bilen. Så värmen finns där. Det är mer som att så fort jag har AC på så kör den enbart på AC och uteluft. Samt att när jag kör snabbare så kommer det mer kall uteluft in. Så det känns spontant som att det skulle kunna gå att programmera om eller byta styrdon för klimat. Vet någon om det går att göra? Eller byta styrenhet till en svensksåld? Det finns ju klimatkontroller på laga.se, men frågan är om det är in denna som mjukvaran för styrningen sitter?
Erik Å skrev: fre 28 jan 2022, 21:03 Det kan faktiskt vara någon anpassning i mjukvaran.. Minns när företaget som jag jobbade på gjorde färddatorn till SAAB 9000. Det var just i Saudiarabien som kunderna blev bekymrade över att tempmätaren klättrade nära rött område. Så man gjorde helt enkelt en mjukvarufix som flyttade ner tempmätarnålen en bit på bilarna som gick till Saudi och alla blev nöjda! :-/
Men detta var ju SAAB hehe :-D
Exakt så funkar volvo. Tempmätaren har inget med motorns temp att göra, den visar en stabil temp mitt i de gröna fältet för att göra föraren lugn även om motorn har en helt annan temp. På vissa modeller har man till och med tagit bort den helt.

Jag väntar bara på att man ska ge sig på hastighetesmätaren också, så den alltid visar laglig fart oavsett vad den verkliga hastigheten är :P :-o :party:
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
"Inget" är inte rätt uttryck. Tempmätaren visar kallt efter start. "Frikopplingen" ligger i att temperaturområdet 70-105°C (ungefär, vet inte exakt var gränserna går) visas som samma temperatur. Är det kallare visar den kallare, är det varmare går den högre.
apersson850 skrev: tis 01 feb 2022, 11:52 "Inget" är inte rätt uttryck. Tempmätaren visar kallt efter start. "Frikopplingen" ligger i att temperaturområdet 70-105°C (ungefär, vet inte exakt var gränserna går) visas som samma temperatur. Är det kallare visar den kallare, är det varmare går den högre.
Kör jag med släp på vintern i upp/nedförbackar så går ju tempen upp och ned rejät om jag mäter, Stiger i uppförbackarna när motorn jobbar upp till termostaen behöver öppna, och sjukner som en sten i nedförsbackarna då spillvärmen från motorn går åt helt ock hållet till kupenvärmen när motorn går på tomgång.

Tempmätaren däremot var parkerat klippstabilt i mitten hela tiden. Det är för mig att den inte har något med motorn att göra. Den är digital och kan bara visa kall, normal och överhettad .... det var väl därför man tog bort den och ersatte den med en varningslampa
Den ena av våra XC70 har temperaturmätare. Där visar den kallt när man startar och sen stiger den gradvis när man börjar köra. Någonstans innan bilen har nått 90°C och termostaten öppnar visar den normalt, och sen blir den där, även när temperaturen dalar i nedförsbackar och om den stiger med husvagn efter varma sommardagar. Så visst har den med motorn att göra, men mätaren har ett dödband inom det område som anses normalt. Den visar ju inte överhettad om motorn är kall, eller tvärtom.
apersson850 skrev: tis 01 feb 2022, 12:51 Den ena av våra XC70 har temperaturmätare. Där visar den kallt när man startar och sen stiger den gradvis när man börjar köra. Någonstans innan bilen har nått 90°C och termostaten öppnar visar den normalt, och sen blir den där, även när temperaturen dalar i nedförsbackar och om den stiger med husvagn efter varma sommardagar. Så visst har den med motorn att göra, men mätaren har ett dödband inom det område som anses normalt. Den visar ju inte överhettad om motorn är kall, eller tvärtom.
Enligt uppgift var det massor av amerikaner som lämnade in sina bilar för temperaturmätaren rörde sig när de körde bilen och de blev väldigt oroliga. Det blev både dyrt för volvo och gav volvo dåigt rykte.

Så då gjorde man ny mjukvara som låser fast nålen i mitten så amerikanerna blir lunga och fina i stället för att visa sanna värden.

Men självklart kan den ju inte stå mitti det gröna vid kallstart, det hade ju varit för dumt, så nu åker den upp efter ett tag.

Snart kommer nog en variant som låser fast hastigetsmätaren vid 45 miles/hour och varvräknaren vid 3000 rpm så förarna ska bli ännu lugnare.

Eller som när min kompis köpte en fake-klocka i Bankok, och när vi kom hem till hotellet märket han att de små visarna var målade på boetten. :P :P :P
Varit med om att en 850 börjat koka, såg jag för det rök från motorhuven, tempmätaren låg så fint i mitten .

På min Alfa finns ingen vattentempmätare men en oljetempmätare (som man kan argumentera är viktigare att hålla koll på). Var uppe en tråd om detta på ett alfaforum jag är med på, var otroligt många som tagit för givet att det var en vattentempmätare och inte oljetemp. Som att fråga BMW-förare om deras bil är bak- eller framhjulsdriven
När jag körde 744 GLT 16 valve hade den i alla fall en temperaturmätare som reagerade på någonting. Jag märkte det vid något tillfälle när belastningen var hög (husvagn) och likaså temperaturen ute. Då gick den något högre än vanligt, samtidigt som den ökända extra elfläkten framför kylaren började hjälpa till. Den bilen hade även oljetrycksmätare, vilken fungerade som en känsligare indikering av motortemperaturen. Lite körning på autobahn, så var oljetrycket vid tomgång genast lägre.
Ja, 740 reagerade på små tempförändringar. Det är under "modern" tid som omprogrammering av tempmätare skett. Det är säkert bra för allmogen men skit för oss "gamla dinosaurusar" som kan tolka ocensurerad information utan att förfäras i onödan.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]