Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av saabeilin
Hej igen!

Nu luktar det gamla strumpor när AC startar.
Jag misstänker kupefilter såklart.
Skall man byta den själva eller? Vi har servicavtal men jag vet inte om det ingår och hur mycket det kostar att byta.
Tar det mindre än en timme att byta den själv, slipper jag verkstadbesök (den tar tid också men tyvärr under vanliga arbetstid)

//mvh Sergei
av Xanthopteryx
Dåligt lukt kan också bero på att dräneringen inte funkar som den skall. Har för mig jag sett någon tråd om det här, någonstans... Tror jag.
av JGB
Lukta på gummimattan på förarsidan också, en viss batch kan tydligen lukta illa efter att tag när de är fuktiga.
av Lockis
JGB skrev:Lukta på gummimattan på förarsidan också, en viss batch kan tydligen lukta illa efter att tag när de är fuktiga.
filtbiten/limmet på förarmattan om man har gummimatta kan lukta ammoniak när denna blir fuktig.
Användarvisningsbild
av bem
Kan det vara kattkiss-lukt-problemet som spökar?
Nya Volvo-mattor har inte det problemet, det var visst under en period det kom ut Volvo mattor som det lukta kasskiss av.
Det finns inlägg här på forumet om det problemet. Du kunde ju prova köra utan mattorna i bilen ett tag och lägg in nåt temporärt. Försvinner lukten då är det nog nya mattor, tillverkade hyfast nyligen, som gäller.
Bara ett tips om ett spår du kan kolla vidare på.
Användarvisningsbild
av saabeilin
Jag dubbelkollar mattorna imorgon, men det finns ingen lukt när man bara sätter sig i bilen. När AC startar, då kommer det kraftig och minskar efter ett tag.
Användarvisningsbild
av saabeilin
Lockis skrev: filtbiten/limmet på förarmattan om man har gummimatta kan lukta ammoniak när denna blir fuktig.
Jag tror det händer även vid minusgrader... som är dubbelt så konstigt!
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]