Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enbrink
Hallå jag har en xc60 d4-18.
Jag veckopendlar till norge på jobb och där på vissa mackar finns det avgiftsfri diesel. Eller gröndiesel, den är bra mycket billigare än den vanliga så jag funderar på att tanka dunkar med sådan och köra i bilen, frågan är ju om någon här har koll om det är samma diesel som den vanliga förutom att den är färgad? Eller om man kanske ska undvika den dieseln, vet att det är förbjudet att köra på men risken att bli kontrollerad känns extremt liten

Mvh
av Lockis
Enbrink skrev:Hallå jag har en xc60 d4-18.
Jag veckopendlar till norge på jobb och där på vissa mackar finns det avgiftsfri diesel. Eller gröndiesel, den är bra mycket billigare än den vanliga så jag funderar på att tanka dunkar med sådan och köra i bilen, frågan är ju om någon här har koll om det är samma diesel som den vanliga förutom att den är färgad? Eller om man kanske ska undvika den dieseln, vet att det är förbjudet att köra på men risken att bli kontrollerad känns extremt liten

Mvh
Känns lite som att du svarar på din egen fråga med "Vet att det är förbjudet att köra på" så får du själv ta ställning därefter.

Dieseln i sig ska väl dessutom uppfylla B7/XTL eller liknande för att vara OK enligt volvo som tillverkare.
av Enbrink
Ja risken att åka dit anser jag vara minimal. Undrar mest om någon har koll på om det är diesel som kan göra att motorn går åt helvete eller inte
av KalleJ
Köra i motorn bör inte vara några problem, problemet kommer ju först om du kör på allmänna vägar. Är inte svensk skattefri-diesel röd?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du kan tanka på den rent tekniskt, men jag rekommenderar det sannerligen inte. Det är spårmedel i den, och det går att påvisa avgiftsfri diesel långt efter att du tankade sånt sista gången. Kör du bara bilen i sverige är det nog lugnt eftersom ingen kollar sånt längre. I norge kan det hända att du blir kontrollerad, även om det är liten risk. Baserat på mina erfarenheter av norska myndigheter hade jag inte tagit risken.
Dessutom kommer svenska tullen säkert gnälla vid kontroll, eftersom det säkert ska skattas osv.
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]