- mån 31 jan 2022, 15:03
#1486546
Hej.
Jag har råkat ut för haveri på min xc60.
Det som hänt är att Remskivan som sitter på kamaxeln lossnat vilket fått till följd att drivningen av kamremmen slutat.
Jag har dock inte öppnat motorn och kollat ventiler o.s.v. men man kan väl vara rätt säker på att den är skrot.
Bilen är fullservad på Volvo och har gått 3år/5tusen mil sedan byte av kamremmen så det är inte på grund av misskötsel som det hänt. (tror jag iallafall)
Motorn är en D5244T5 (motornummer 6906059) och just denna motor verkar inte vara helt lätt att få tag på. (inte i Sverige iallafall)
De flesta jag hittar börjar på D5244T10 och uppåt. Går det ens att byta till en sådan motor eller är det helt kört?
Jag har råkat ut för haveri på min xc60.
Det som hänt är att Remskivan som sitter på kamaxeln lossnat vilket fått till följd att drivningen av kamremmen slutat.
Jag har dock inte öppnat motorn och kollat ventiler o.s.v. men man kan väl vara rätt säker på att den är skrot.
Bilen är fullservad på Volvo och har gått 3år/5tusen mil sedan byte av kamremmen så det är inte på grund av misskötsel som det hänt. (tror jag iallafall)
Motorn är en D5244T5 (motornummer 6906059) och just denna motor verkar inte vara helt lätt att få tag på. (inte i Sverige iallafall)
De flesta jag hittar börjar på D5244T10 och uppåt. Går det ens att byta till en sådan motor eller är det helt kört?