Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Är det nån här som har erfarenhet av det eller är det så pass nytt? Har svårt att hitta information om månadskostnad.
Velig som jag är och med tanke på att vi vet så lite om framtidens framdrift av bilar så kanske det kunde passa mig.

Så här står det på en hel del handlares hemsidor (Bila, Rejmes mfl)
Nyhet: Volvo Selekt Privatleasing
Nu har du möjligheten att privatleasa begagnade bilar ur vårt Volvo Selekt-sortiment. Du behöver ingen kontantinsats och betalar en fast månadskostnad där även service ingår. Kostnaden är baserad på den specifika bilen och beräknas av oss.
Ingen kontantinsats
Fast månadskostnad
Serviceavtal ingår
Garanterat restvärde
Det brukar bli dyrare än ny eftersom så mycket av miljöbonusen används för att trycka ner månadskostnaden på nybil. Nu vet jag inte exakt vilka priser Volvo räknat ut men utan subventioner brukar inte beglease bli attraktivt. Spännande att se vart det landar.
least skrev:Miljöbonus finns endast på elbilar?
Dessa bilar saknar miljöbonus, så kostnaden är inte beroende av att något "saknas".
Nej men allt som säljs är ju hybrider av något slag numera. En annan sak som händer på begbil är att vagnskadan försvinner vilket drar upp kostnaden (men jag vet inte hur gamla dessa bilar ska vara) En annan sak som drar upp kostnaden är att man kan hamna i däckskifte på sommardäcken och att serviceavtal blir dyrare på äldre bilar.
@Lövet, De priser jag fått hittills bekräftar det du säger. Exempelvis V90 CC my2019 med 8000 mil kostar 8370 exklusive försäkring och service. Den handlare jag pratade med sa rent ut att det var en dålig affär och att jag borde kolla care by volvo eller köpa en ny bil ist. Problemet är att det verkar vara svårt att hitta nån ny v90 cc som går att leasa.
sewen skrev:@Lövet, De priser jag fått hittills bekräftar det du säger. Exempelvis V90 CC my2019 med 8000 mil kostar 8370 exklusive försäkring och service. Den handlare jag pratade med sa rent ut att det var en dålig affär och att jag borde kolla care by volvo eller köpa en ny bil ist. Problemet är att det verkar vara svårt att hitta nån ny v90 cc som går att leasa.
Privatleasing på volvo har alltid varit en dålig affär. Jätte dyrt.
Jag hade undersökt CBV. Även om det är leveranstid så erbjuder CBV hyrbil medans du väntar. Har visserligen ingen koll på priset för denna, men gissar att den inte är högre än vad kostnaden är för din CBV bil. Tror även att CC är valbart idag på CBV.
Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget. Det reses fler invändningar mot privatleasing av beg. bil. Jag kan inte se att någon av de invändningarna har bäring på själva leasingen, inte principiellt. Typ, vagnskadeförsäkringen försvinner - ja men det gör det ju om du köper kontant också. Du kan behöva byta däck - ja, isåfall behövs det om du köper den kontant. Kanske missar jag något och då får ni gärna sätta mig på banan igen.

Jag reagerade spontant positivt. Jag skulle gärna se privatleasing på en Volvo selekt. Det skulle kunna passa mig perfekt. Allra helst skulle jag vilja ta min xc60 en två eller treårs period till.. :-)
Att jag är positiv handlar om att man kanske kan få en relativt ny bil till en vettig månadskostnad. Sedan kokar ju allt ned till hur villkoren ser ut, inte minst månadskostnaden. Kanske faller idéen ihop omedelbart pga av fel prissatt. Men tänker Volvo(och andra) till på ett seriöst sätt borde det ju kunna bli hyfsat bra siffror.
740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]