Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485733
Halloj alla awesome Volvoägare som alltid är till enorm hjälp när strulet står framför en ;-)

Nu till mitt lilla bekymmer med med -Doris :x

Varje gång bilen stått parkerad och jag ska iväg så ”rycker” bilen vid jämn gas (ger fart,släpper,ger,släpper)
Snälla hjälp…

Vad kan detta bero på?
Och vad behövs eventuellt bytas?

Har sedan juni -21 bytt
Turbo
Laddtrycksmätare
Egr ventil
Tömt partikelfilter + fyllt i additive

Så vad mer…
Blir inte klok på bilen
Motorlampan lyser och gav nu sist dessa koder med en obd läsare med endast engelska (en simpel billigare modell)
P2459 particulate filter regeneration frequency bank 1

P2002 Particulatefilter efficiency below threshold bank 1

P1102 02 sensor heating circ., bank 1 - sensor 1short to B+

P042E EGR A Control stuck open

P049C EGR B flow excessive detected
P0401 EGR A Flow insufficient detected

Blir då fan inte klok på bilen och med knaper ekonomi är det bara o kämpa på
Så nån som är villig att avsätta lite av sin tid och kunskap o kanske hjälpa mej på vägen vore mer än guld värt :P :-)
Ha det bäst alla Volvoägare :party:
#1485737
jag skulle säga att du har tre fel att rätta till
1 EGR. Byt till en ny. Köper du lågpris så kolla noga exact motsatta uppgifter för samma motor är inte ovanligt.
2 Lambdasond. Är inte sladden skadad så byt.
3 Partikelfilter. Hur du gör för att detta skall bli bra men är det fullt så behöver det rengöras eller bytas. Kontrollera även slangarna och sensorn.
Har du en behållare för eolys så behöver även den kontrolleras så att felet inte beror på att detta portioneras ut.

Min åsikt är att dessa motorer kräver en hel del av sin ägare i form av stinn plånbok eller kunskaper i att skruva över en medelnivå.

Inget av detta ovanför är svårt men osäkerheten kring varför DPF är full är en klurighet.

Lycka till!
#1485749
Jo tack har tyvärr märkt att jag kanske skulle haft än mer is i magen o ev lyckats med en d2 för billig stor krocksäkerhet bil än Volvos största flopp enögt mig iaf hittills….
Bara hört blä blä pch blä om denna nu efter min turbo rasade i våras :-(
Egr är av modell/märke rekommenderad av bilia, mekonomen och en ad bilbutikjag hade kontakt med innan beställning och köp.
Menar du att den kan vara vajsing den nya eller?

Har hört mej för när jag nollställde additivläsaren hos auktoriserad autoelektrisk verkstad specialiserade på volvo o dom hade inte hört talas om att lambdan skulle vara till strul, men men ..
Kan det alltså kanske vara den o Egr som gör att den tycker på dettavis??
Additivet fyllde vi på i höstas/tidig vinter men men som sagt varit andra fel samtidigt… :crying:
Nu är bilen tyvärr inte ens säljvärd för att byta och kronorna jag lagt ut känns liksom som att det bara är att fortsätta gråta blod och försöka få ordning
Tycker ju om min bil när den väl funkade (billig, stor & trafiksäker)
#1485798
Steg ett kan vara att köpa någon form av partikelfilterrengörning och hoppas på det bästa.
Ryckningar KAN bero på att EGR öppnar och stänger vid fel varvtal. dock har du felkod på att den är fast i öppet läge. Ibland kan mycket sot göra att den fastnar men personligen har alla jag grejat med varit trasiga i elektroniken.
Kanske lambdasonden också är täckt med sot så det är anledningen till att den inte gör jobbet?

Du har en del att jobba med här. Jag tror inte du kommer bli positivt överraskad av kostnaden om du lämnar in bilen för det här.
#1485904
Tack snälla för tipsen.. blir nog till att skruva loss Egr en igen o se hur det ser ut o har den kärvat av inget i öppet läge blir det krig om reklamation då den inte var billig,känt märke o då ska det f*N funka! :mad: :party:
Partikelfiltret har varit ur och blivit rengjort men frågan återstår faktiskt om bilen regnerar eller om det kan vara nått där 🧐
O medans ja ändå är igång så ska jag kolla på lambdan igen o se över anslutningen med sladdar o jox.

Har på något sätt snöat in mig o läst o klurat o funderar, kan det vara nått med luftmassamätaren eller va det nu heter ????
Något du känner vid alls?

Uppskattar verkligen dina svar och idéer o ska börja klura därifrån direkt faktiskt
Så jätte jätte tack 🙏 ;-) :-)
#1485931
Jag har aldrig haft något fel på luftmassemätaren.
Om du stänger av och sätter på tändningen så kan du höra EGRventilen slå.
Ingen dum sak att börja med. Det finns en del medel att spruta in i partikelfiltret som skall rengöra det. Man behöver inte skruva ur det. Lossa och bänd isär vid turbon samt lossa efter filtret så du kan spola ur det på plats.
Glöm inte täta flänsen mot turbon efter dig. Annars blir det sotigt.

lycka till!
#1533992
Hej
Lyckades du få ordning på bilen med ryckadet och egr felkoderna? Har samma problem med min 1.6d.
Rycker konstant mellan 1500-2200varv, håller tex polaren jämn gas och jag tittar på turbon så ser jag att staget till det variabla hoppar/dumpar laddtrycket och tillbaka. Blir inte klock på detta, bytt laddtrycksventilen, och utfört röktest eller vad det nu heter på trycksidan utan någon läckage alls. Får felkoder på egr, bytt egr 2 gånger och så har vi utfört adaptation utan någon förbättring, testat att mäta kablaget till ECU, kablage är helt. :-(
#1534050
Min v70 höll på att rycka då och då med. När man höll jämnt varvtal.
Visade sig att när jag bytte turbon så blev denna inte kalibrerad av verkstaden. Så därför visste inte turbon hur den skulle jobba.


Egr bytte jag på min med. Köpte en billig och det skulle jag inte gjort. Efter mycket om och men fick jag byta en gång till för att få helt rätt, bra kvalite och en bra kalibrering av den :)
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]