Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av VolvoJull3
Kör med Continental Premium 6, kört cirka 1500-2000mil hittils, 6-7mm kvar, 235-45-18
Michelin primacy, 6 mm kvar efter 1500-2000mil körning. 235-45-18
Lika nöjd med båda, fast continental däcken blev väldigt dyra i inköp då jag köpte dom via däckverkstan.
Användarvisningsbild
av batmac
Blir att köpa nya däck nu inför sommaren men har inte bestämt mig vad vi ska köra på än. Har tidigare alltid gått på Goodyear efficientgrip eller eagle, men Contisportcontact och Michelin primacy verkar ju ligga i topp. runt 2000kr dyrare för en uppsättning är ju pengar, men fördelat över åren däcken används så är det ju inte så farligt. Däck är inget jag vill vara dumsnål på.

Vilka däcktester brukar ni kika på när ni letar däck?
Användarvisningsbild
av batmac
Ja den biten har jag väl aldrig brytt mig om, har bara försökt gå på tester och där blandas det ju hejvilt touring och sport. Är väl ute efter ett bra allround-alternativ egentligen men gärna med bra våtegenskaper, primacy kanske inte är så dumt. Man får vara noga med att läsa värdet på staplarna hos tyrereview.

Hittar dock inte primacy 4 i storleken jag ska ha till salu, dvs 245/40/19, bara 3:an.
Användarvisningsbild
av TommyP86
batmac skrev:Blir att köpa nya däck nu inför sommaren men har inte bestämt mig vad vi ska köra på än. Har tidigare alltid gått på Goodyear efficientgrip eller eagle, men Contisportcontact och Michelin primacy verkar ju ligga i topp. runt 2000kr dyrare för en uppsättning är ju pengar, men fördelat över åren däcken används så är det ju inte så farligt. Däck är inget jag vill vara dumsnål på.

Vilka däcktester brukar ni kika på när ni letar däck?
Alla Bild men oftast får man läsa mellan raderna. Genomgående hos motorjournalisterna är att komfort och våtprestanda är allt, väghållning är sånt dom pratar om i formel 1.
Jag har kört rätt många uppsättningar på samma bil de senaste åren, så det är en stor möjlighet att prova sig fram. Måste säga att bäst har nog hankook varit, men det kan säkert variera genom modellprogrammet. Hade jag inte velat chansa hade jag köpt michelin, de levererar alltid bra.
Användarvisningsbild
av batmac
TommyP86 skrev: Alla
Hehe kanske skulle ha valt "lita" istället för "kika" :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Själv brukar jag dammsuga google efter både "proffs"-tester och användarrecensioner och bilda mig en egen uppfattning :) Skadar heller inte att, om man har möjlighet till det, fråga en däckgubbe om hens åsikt. Dom brukar kunna ge rätt bra svar på hur det fungerar i praktiken, dvs hur ofta däck X måste bytas, om däck Y ofta får punktering osv.
Att lita blint på X eller Y är aldrig en bra idé tycker jag.
Vägmätare saknas

Jo det fattar jag, det finns ju i appen med men ja[…]

Ok, tack för svar. Väldigt intressant. […]

När min V70 var ny så gjorde Volvo tv&a[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&[…]