Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pepeng
Senaste veckorna har bilen börjat krångla för mig. 1-2 ggr/veckan händer följande:

Vid körning så börjar lambdalampan plötsligt lysa och i samma sekund dör bilen. Stannar man till vid vägkantan går bilen alltid att starta direkt igen, men lambdalampan lyser fortfarande.

Stänger man av bilen när man kommer fram och startar den en stund senare är lambdalampan oftast släckt. Ibland lyser den fortfarande men då är den släckt nästa gång man stannar och sen startar igen. Efter detta går den som en klocka några dagar tills samma sak händer igen.

Exakt samma händelseförlopp har nu hänt 10-15 gånger. Kan det vara bränslerelät som nämnts tidigare, eller finns andra idéer? Bilen kom ifrån besiktningen idag med godkända avgasvärden.
av Addekarlsson
Kika i den klistrade tråden med felkoder som ligger högst upp i denna avdelning, och läs av vilken/vilka felkoder du har när lambdalampan lyser.
Då får du en uppfattning om vart du ska börja felsöka. :wink:

Mvh/ Adde
av pepeng
Ah, missade att skriva det.

1-4-4 Lastsignal är den enda felsignal jag får.
av nisse100
Testa att byta bränsle relät, brukar va den med den felkoden
Användarvisningsbild
av Jocke S.
nisse100 skrev:Testa att byta bränsle relät, brukar va den med den felkoden
Kan lika väl vara kortslutning till jord på kabeln mellan styrboxarna, eller avbrott i dito.
Kan till och med vara så att styrenheten (bränsle) är defekt.
av pepeng
Kan lika väl vara kortslutning till jord på kabeln mellan styrboxarna, eller avbrott i dito.
Kan till och med vara så att styrenheten (bränsle) är defekt.
Låter inte alls som någon höjdare. :( Är det något man kan felsöka/prova sig fram till? Eller är det byta bränslerelä som #1, och sen byta sig vidare?
av nisse100
börja med att byta bränslerelä, är ofta dom som är trasiga. spec.. om bilen gått runt 20,000 mil

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]