Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Se över bromsarna, bilar som är mer än ett par år gamla brukar lida av varierande grad av anliggande broms :-)
Lite extra tryck i däcken och a-klass på rullmotståndet när man köper nya kommer därnäst..
Är det på bensin eller E85 förresten? På etanol går det åt drygt 30% mer pga lägre energivärde..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Frågan är vad du förväntar dig av en stor bil med en inte helt modern bensinmotor?
Förbrukningen är beroende av hur och var man kör, vår ligger nog på dryga 0,8 i snitt.

För övrigt har du lagt tråden i fel forumdel, du har en V70 II. Flyttade den rätt nu/mod
av 20FJan
Är nog helt normalt, men beror helt på körmönster. Jag kör S40 med samma motor. Stadskörning och kallstarter ca var 12 km med nån enstaka km 80-sträcka ger ca 9l/100 km och då är det en mindre och lättare bil. Rekord på landsväg är under 6l/100km då i konstantfart ca 80km/h.
Användarvisningsbild
av Erik Å
20FJan skrev: lör 29 jan 2022, 19:33 ..Rekord på landsväg är under 6l/100km då i konstantfart ca 80km/h.
Min 22 år gamla v70 med 2.4 är nästan nere på den nivån under ideala omständigheter (sommar och E10 bränsle), nog borde väl en modernare 2.0 gå snålare?
Användarvisningsbild
av Derank
2.0F är väl bland det törstigaste volvomotorn varvar ju som en idiot över 120kmph, lånade en sådan från jobbet för många år sedan och åkte tur och retur sundsvall-stockholm, åkte på natten en sommarnatt, tort på vägen och noll trafik, exakt vad den drog noterade vi aldrig men i uppsala var den nere på reserven och stannade och tankade, så över 1,5l milen var det iaf, men jag körde fort ochså, riktigt fort.
av 20FJan
1,5l var väl på E85? Hur stor är tanken, sthlm-Sundsvall-uppsala lär ju bli närmare 70 mil.
Men ja den är törstigare än jag trodde, ingen modern motor jämfört med 2,4an. Är väl ungefär samma teknik och verkningsgrad.
Den är trots det knappast törstigare, fördelen är lite lägre vikt och skatt jämfört med större motoralternativen.
Derank: Jag tror du måste ha kört väldigt fort eller hade du släp också?
Jag har haft en V70 2.0F -08. Jag tankade alltid E85 under dom 11 år jag hade den. Den drog i genomsnitt, alltså uppmätt på en längre tid, 1,18 L/mil. Jag gjorde mätningar vid pump, ganska tidigt när jag hade köpt den och sedan några gånger under åren. Senaste mätningen någon månad innan jag bytte. Det blev samma resultat varje gång.
Men det stämmer att den drar mycket speciellt om man drar släp, kör med farthållare och med AC.
Det är alltså ingen bra husvagnsdragare t.ex. Man kan köra ett lass till soptippen eller från IKEA någon gång om året. Det kan man stå ut med. Men inte regelbundet med släp.
Den varvade exakt 3000 varv vid 100 km/tim på femmans växel och Michelin Energy-däck.
Rådlös skrev:Derank: Jag tror du måste ha kört väldigt fort eller hade du släp också?
Jag har haft en V70 2.0F -08. Jag tankade alltid E85 under dom 11 år jag hade den. Den drog i genomsnitt, alltså uppmätt på en längre tid, 1,18 L/mil. Jag gjorde mätningar vid pump, ganska tidigt när jag hade köpt den och sedan några gånger under åren. Senaste mätningen någon månad innan jag bytte. Det blev samma resultat varje gång.
Men det stämmer att den drar mycket speciellt om man drar släp, kör med farthållare och med AC.
Det är alltså ingen bra husvagnsdragare t.ex. Man kan köra ett lass till soptippen eller från IKEA någon gång om året. Det kan man stå ut med. Men inte regelbundet med släp.
Den varvade exakt 3000 varv vid 100 km/tim på femmans växel och Michelin Energy-däck.
Undra hur mkt den hade varvat med tex Nokian-däck?
Användarvisningsbild
av Derank
20FJan skrev:1,5l var väl på E85? Hur stor är tanken, sthlm-Sundsvall-uppsala lär ju bli närmare 70 mil.
Men ja den är törstigare än jag trodde, ingen modern motor jämfört med 2,4an. Är väl ungefär samma teknik och verkningsgrad.
Den är trots det knappast törstigare, fördelen är lite lägre vikt och skatt jämfört med större motoralternativen.
Körde från Sundsvall till Uppsala, ca 30mil är det väl, var nere på reserven utanför uppsala, tanken rymmer 70l, det var på etanol, och når jag räknar snabbt i skallen så var det ju närmare 2liter milen om vi säger att det är 10liter kvar på reserven. Men det gick fort, riktigt fort. ochså hade vi last i kofferten, tung last :-)
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Vårda v90 2025

Volvo rostar alltihop inom tre år. Sälj[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]