Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en bil som jag först efter köpet förstått är import från Saudiarabien. Serviceboken är på arabiska och bilen saknar stjärtvärmare och regnsensor. Detta kan jag leva med.
Men frågan är egentligen om värmen. Det blir varmt i bilen, men jag måste köra med AC av, och värmen inställd på typ 25 grader. Slår jag på ac så blir det kallt, även om jag sätter på typ 30 grader så kommer knappt värme. Frugan har en v70 2010 och jag jämför med hennes bil. Där kan man ha AC på, samt ställa in på 22 grader och man får det riktigt varmt även på vintern. Kanske har max på 23 på hennes när det är kallt.
Jag har bytt temp givaren till kupén som sitter i mittkonsolen, för jag tänkte att det kanske var den. Men det är samma med den nya.
Läste någonstans att bilen blandar uteluft och så själv beroende på vad man vill ha för värme. Tänkte om det är så att min är programmerad för ett väldigt varmt klimat och blandar in mycket uteluft även fast det är vinter. Går det att programmera om värmepaketet/kontrollenhet genom VIDA hos Volvo?
Nej det är ju nånting konstigt. Känns lite som att 25 grader är typ våra 21. Och så fort jag har AC påslagen så styr den om luften att gå via AC och/eller tar in för mycket uteluft.
Gjorde en felkodsökning men kunde inte hitta något.
Det kan faktiskt vara någon anpassning i mjukvaran.. Minns när företaget som jag jobbade på gjorde färddatorn till SAAB 9000. Det var just i Saudiarabien som kunderna blev bekymrade över att tempmätaren klättrade nära rött område. Så man gjorde helt enkelt en mjukvarufix som flyttade ner tempmätarnålen en bit på bilarna som gick till Saudi och alla blev nöjda! :-/
Men detta var ju SAAB hehe :-D
Det är inte så att den försöker värma luften med enbart PCT-elementet (elvärme)? Jag har två äldre Volvos i Thailand 940 och 850 och ingen av dessa har vatten indraget till kupén från motorn, så där kan man aldrig få någon varmluft alls.
För många år sedan hade jag en stjärna till kompis som jobbade i Sudi. Han köpte en Mercedes och tog hem den när han flyttade tillbaka. Den saknade någon form av värmeelement så det fanns knappast någon värme alls i den. Mercedesverkstaden vill ha en förmögenhet att fixa det. Han "tvingades" göra bilen till en sommarbil och köpa skruttbilar på vintern.

Ps. han försökte sälja den, men var/är en ärlig person så han uppgav att den saknade värme. Den blev aldrig såld. Efter kanske 10 år hade han råd att köpa en riktig bil igen. Så Mercedesen kom att stå i ett stort garage i flera år och samla damm efter det. Jag vet inte vad som till slut hände med bilen till slut då vi sedan några år helt tappat kontakt. Kanske står den ännu där som en lågmilare men utan värmepaket?
Erik Å skrev:Det kan faktiskt vara någon anpassning i mjukvaran.. Minns när företaget som jag jobbade på gjorde färddatorn till SAAB 9000. Det var just i Saudiarabien som kunderna blev bekymrade över att tempmätaren klättrade nära rött område. Så man gjorde helt enkelt en mjukvarufix som flyttade ner tempmätarnålen en bit på bilarna som gick till Saudi och alla blev nöjda! :-/
Men detta var ju SAAB hehe :-D
Många, även Volvo har motsvarande lösning: när tempen är mellan typ x och y ligger mätaren på normal o rör sig inte en mm.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]