Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Kan nån kunnig eller med mer hjärnceller än jag har som kan förklara varför Volvo eller andra inte har lite större hybridbatteri och en ganska svag och mindre (lättare) bensinmotor?
Jag menar att visst är det kul ha en laddhybrid med bra drag i elmotorn och ännu mer drag i bensinmotorn som t.ex. Volvos laddhybrider 2022 har och 2023 får. T6 eller T8 Recharge pinnar på och accelererar rätt bra (har en V90 T6 Recharge 2022 själv).
Varför inte ett större batteri som tillåter kanske 20-30 mil på ren el och en mindre bensinmotor som tar dig i mål på långresor?
Varför vill ingen ha det?
Varför behöver vi så många hk på bensinmotorn i en Volvo laddhybrid (förutom det är väldigt kul att köra en bil med många hk under huven)?
Jag bara undrar lite stillsamt.
/Bo
av Lövet
bem skrev:Varför inte ett större batteri som tillåter kanske 20-30 mil på ren el och en mindre bensinmotor som tar dig i mål på långresor?
Varför vill ingen ha det?
Varför behöver vi så många hk på bensinmotorn i en Volvo laddhybrid (förutom det är väldigt kul att köra en bil med många hk under huven)?
Jag bara undrar lite stillsamt.
Ett bra exempel är BMW i3 REX (Range EXtender), dvd elbil med 20 mils räckvidd och en bensinmotorn (från scootern BMW C650S) som gav 10-15 mil till. BMW slutade tillverka den av 2 anledningar. 1) Den räknades inte som elbil under WLTP reglementet vilket gjorde att den inte kunde räknas som 0g/km i utsläppet men framförallt 2) Den användes inte av ägarna! Analyser visade att de flesta aldrig ens startade motorn. Har man 20> mils räckvidd så räcker det så länge att det är bättre att stoppa in 20 mil till batteridrift istället för att stoppa in ytterligare en drivlina. Har man 20 mils räckvidd är det mer effektivt med fler laddstationer/större batteri än fler drivlinor helt enkelt ;-) Tyvärr är det fortfarande ordentligt eftersatt på den fronten och jag tycker inte biltillverkarna gör i närheten av så mycket som behövs. Ionity exempelvis är fortfarande ett skämt och det ska 5-6 tillverkare samsas om :nerd:
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Det är ju rent marknadspolitiskt. Man säljer alla bilar ändå, finns ingen anledning att ta fram ex. en V60 T3 Twin engine/Recharge - som man inte kan få lika mkt betalt för.
av wrazxc
Lövet skrev: ons 12 jan 2022, 13:58
wrazxc skrev:Tittar vi på Mercedes GLE350 DE tex så tar den sig 99km på el och kan laddas fullt på 20 minuter....
...och kostar runt 900.000tkr. Det är inte av ekonomiska argument man köper den direkt ;-)

För egen del tror jag inte på så mycket längre räckvidder på hybrider än idag. Det blir helt meningslöst att stoppa i en konventionell drivlina om den används ~10 gånger om året som blir fallet om räckvidderna är långt över 10 mil. Den genomsnittliga dagliga körsträckan idag är 2 mil.
Nej visst är det så. Ett hiskeligt pris :-o . Jag tror dock att om 3 år så får vi se Plug-in hybrider med något längre räckvidd men framförallt som går att snabbladda!

Hoppas ju även på en liten ökning va gäller räckvidd. 88KM är jättefint på pappret men att faktiskt kunna ta sig dom milen i verkligheten en kall vinterdag med värmen på och stereon i bott börjar ju bli mer användarvänligt. Kan man dessutom ladda bilen på 20 minuter när man tar en kaffe så börjar det bli effektivt för oss som inte skulle klara oss med en ren el-bil men ändå inte vill köra ren diesel.

Är det någon förövrigt som förstår sig på hur det blir med förmånsvärdena i år? Kommer det bli förmånligare på säg en V60 Recharge än ifjol? Förmånsvärdet var lite väl högt ifjol så det lutade nog åt att ta den privat.
Användarvisningsbild
av bem
W.A.P.E. skrev: ons 12 jan 2022, 16:06 Det är ju rent marknadspolitiskt. Man säljer alla bilar ändå, finns ingen anledning att ta fram ex. en V60 T3 Twin engine/Recharge - som man inte kan få lika mkt betalt för.
Jo det är väl nåt åt det hållet som är anledningen.
Men om jag tänker på hur jag kör mest idag med min laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022) så sular jag mest efter landvägen i 80 knyck för alla vägar i min kommun och även den vägen jag åker till jobbet till angränsande kommun (när jag åker, det är inte ofta... distansarbete i snart 2 år p.g.a Pandemin...) är 80-väg. Det är väldigt sällan jag brassar på med hästkrafterna jag har till förfogande (tot. 340 hk varav 87 elhästar). Sett ur det perspektivet hade jag mycket väl kunna tänkt mig en V90 med t.ex. dubbelt så stort batteri (jag har 11,6 kWh) och svagare bensinmotor (lättare=ger längre räckvidd på el).
Hade ingen annan än jag velat ha en sån bil (om den funnits)?
Jag är inte säker en sådan bil bleve billigare eftersom batteriet blir större och batterier är inte billiga i elbilar har jag hört.
/Bo
av Lockis
wrazxc skrev:
Lövet skrev: ons 12 jan 2022, 13:58
wrazxc skrev:Tittar vi på Mercedes GLE350 DE tex så tar den sig 99km på el och kan laddas fullt på 20 minuter....
...och kostar runt 900.000tkr. Det är inte av ekonomiska argument man köper den direkt ;-)

För egen del tror jag inte på så mycket längre räckvidder på hybrider än idag. Det blir helt meningslöst att stoppa i en konventionell drivlina om den används ~10 gånger om året som blir fallet om räckvidderna är långt över 10 mil. Den genomsnittliga dagliga körsträckan idag är 2 mil.
Nej visst är det så. Ett hiskeligt pris :-o . Jag tror dock att om 3 år så får vi se Plug-in hybrider med något längre räckvidd men framförallt som går att snabbladda!

Hoppas ju även på en liten ökning va gäller räckvidd. 88KM är jättefint på pappret men att faktiskt kunna ta sig dom milen i verkligheten en kall vinterdag med värmen på och stereon i bott börjar ju bli mer användarvänligt. Kan man dessutom ladda bilen på 20 minuter när man tar en kaffe så börjar det bli effektivt för oss som inte skulle klara oss med en ren el-bil men ändå inte vill köra ren diesel.

Är det någon förövrigt som förstår sig på hur det blir med förmånsvärdena i år? Kommer det bli förmånligare på säg en V60 Recharge än ifjol? Förmånsvärdet var lite väl högt ifjol så det lutade nog åt att ta den privat.
Dialogen är att man ska få 130.000 i avdrag på en laddhybrid (max 50% av bilens pris). En V60 T6 Recharge har idag ett avdrag på 138.000. Så det kommer inte bli förmånligare med det nya förslaget. Och tyvärr lär alla bilar som beställs idag hamna under det nya regelverket då förslaget är att detta ska gälla från sommaren. Och bilarna har 8-9 månaders leverans :-S
av Lockis
wrazxc skrev: fre 28 jan 2022, 13:16 Har dom släppt förmånsvärdena för 2022 än? Eller är det någon som vet ungefär när dom kommer?
Dem finns nu på SKV så det är bara att slå upp.
Användarvisningsbild
av Microhulken
Min bil står nu att det är 3 veckor till leverans men står bara som orderlagd.. tar det inte mer än 3 veckor att bygga, skeppa och göra leveransklar? Eller byggs dessa i Sverige?
  • 1
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 315

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29