Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo s80 -00 automat
Hej vet inte riktigt vart jag ska börja.
Det hela började för ett par veckor sedan när jag startade bilen, och då fick jag alarm: srs airbag service omgående. Samt: bromsfel stanna omgående. Men bromsfelsmeddelande syns inte längre, utan dyker upp ibland bara lite snabbt. Men iallafall så hade jag detta srs larm några dagar och helt plötsligt slocknar min intrumentpanel helt, så jag är utan hastighetsmätare och rubbet på displayen. Blinkers funkar inte och inte heller helljus.
Jag och min svärfar som är hobbymekaniker och sysslar mycket med volvos på fritiden har testat allt.
Vi har bytt tändningsplatta, intrumentpanel, fläkten, vi har testat en annan esm som sitter i Cem samt bytt alla säkringar och relän men ingenting funkar.
Om vi kopplar ur fläkten så funkar intrumentpanelen konstigt nog, men jag är fortfarande utan blinkers och helljus och självklart värme.
Kan tillägga att intrumentpanelen går igång när man vrider på tändningen i några sekunder, men detta funkar bara ibland. Lika taklampan vid backspegeln funkar bara ibland också. Har också märkt på senaste tid att dörrarna innerbelysning tänds ibland under körning, men osäker om det är relaterat till det första problemet.
Vi har också bytt någon dosa i motorn som sitter under säkringarna utan resultat
Jag tänker iallafall att problemet är att det är ström någon stans där det inte ska vara ström.
Snälla hjälp mig!
Mvh Jonas :-(
Senast redigerad av 3 Phurzap, redigerad totalt 0 gång.
Din mekaniker svärfar har inte plockat ut felkoder innan allt han har gjort? Detta är typiskt CEM fel. Skicka den på rep. En beg kan också vara kass.
OBD Tuning skriver:
CEM-Styrdon(Centrala elektronikmodulen):

Ingen kontakt med BCM

Spänningsmatning till säkring #15 saknas vid tändning på

Stolsvärme fungerar inte

12V-uttag i kupé fungerar inte

Halvljus / Helljus ur funktion en eller båda sidor
d
Pris:
2.500 SE
Senast redigerad av 3 sicnarf, redigerad totalt 0 gång.
Nu har vi varit på problemet. Vi bytte kontakt och skarva ihop kablarna med sockerbit i fläktenheten. Det sitter 2 st gröna kontakter till fläkten, "den minsta" har 2st tvinnade kablar i färgen vit och grön. Dessa går direkt till CEM. Vi vet inte 100% vad detta beror på. Antingen var det något fel med kontakten, eller så kanske vi satt dom 2 st tvinnade kablarna på fel plats, vilket gav bakslag till ett relä som hakat upp sig, men det är en spekulation. Men iallafall funkar allt nu. Dock så slocknar panelen när man kört några mil, men om man väntar ett tag så funkar allt igen, så förmodligen slutar panelen när nånting blir varmt. Kan vara tändningsplattan eller ett relä. Men jag återkommer om det.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Vårda v90 2025

Volvo rostar alltihop inom tre år. Sälj[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]