Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan slitas så fort om man kör hetsigt i stadstrafik.
Kör man mjuk med framförhållning, motorbromsar och mest landsväg och motorväg så håller det länge.
Men skulle som du säger inte heller lita på verkstadens utsago. Tyvärr.
Håller med att körmönster påverkar mycket och speciellt kökörning och med ACC/PA inkopplat, även om man kör tung släpa ofta.
Bytte bak på vår efter dryga 7000 mil och idag vid besiktning, 9000 mil, bedömde vi att framklossarna var max halvslitna.
Och nästan helt släta skivor. Bromsprovet visade minimal skillnad på 0,1 både på fram och bakaxel.
Kör nog 90% landsväg och 95% ACC, som körmönster. Så här finns det motsatta.
Så en extra koll på bromsarna kanske är att rekommendera vad som är orsaken till den kostnaden, men en stor service hamnar väl på 6000-7000kr hos Volvo så ytterligare 5000 kr låter som byte av bromsklossar runt om, skivor ryms inte i det arbetet. 2500-3000 kr klossar och 2500 kr arbete. Nu uppskattar jag bara utifrån det lämnade priset.
Xanthopteryx skrev: ons 26 jan 2022, 10:37 Kan slitas så fort om man kör hetsigt i stadstrafik.
Samt att farthållare / Pilot Assist sliter hårt på beläggen bak. Gissar att det här inte rör sig om skivor utan antagligen "bara" belägg. Men dessa kostar också flis. ~6500kr för alla fyra om minnet inte sviker, jag bytte själv med ATE-grejer från Autodoc och det var exakt samma delar som satt på bilen minus Volvo-loggan. Finns stansade artikelnummer i klossarna som stämde precis.
HerrDödén skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 26 jan 2022, 10:37 Kan slitas så fort om man kör hetsigt i stadstrafik.
Samt att farthållare / Pilot Assist sliter hårt på beläggen bak. Gissar att det här inte rör sig om skivor utan antagligen "bara" belägg. Men dessa kostar också flis. ~6500kr för alla fyra om minnet inte sviker, jag bytte själv med ATE-grejer från Autodoc och det var exakt samma delar som satt på bilen minus Volvo-loggan. Finns stansade artikelnummer i klossarna som stämde precis.
Jag vill minnas att man konstaterade att detta var en myt. Som kom ifrån ett annat märke där bakbromsarna låg till hela tiden vid ACC?
Nja, du själv är mera flexibel i att släppa gasen och låta bilen motorbromsa medan ACC går på gas längre för att sedan använda bromsen, vilket även påverkas av inställt avstånd du har på ACC.
Märker åtminstone den effekten i vår bil där jag i regel har kortaste avståndet.
ACC / PA sliter definitivt. Bromsarna används mer än med en förare som kan planera sin körning och motorbromsar.

Jag fick byta bromsklossar back på min XC90 efter ca 6000 mil. Jag gjorde det enkelt för mig själv och köpte klossarna hos Volvo och skruvade dit dem själv. Nästa gång torde det bli eftermarknadsdelar. I alla fall om jag lyckas planera bytet bättre...

Jag tycker att körningen blir så pass mycket bekvämare med Pilot Assist för att acceptera att jag får byta bromsdetaljer ofta.
Använder PA hela tiden, men kör sällan i köer. Ekoläge gör att den är mindre hetsig med broms och gas. Och så försöker jag bytas fil innan jag kommer för nära framförvarande. Om det inte är möjligt och man kommer ikapp lastbil eller släpmänniska så kopplar jag ur i tid och frirullar ner hastigheten.
AndS skrev:Nja, du själv är mera flexibel i att släppa gasen och låta bilen motorbromsa medan ACC går på gas längre för att sedan använda bromsen, vilket även påverkas av inställt avstånd du har på ACC.
Märker åtminstone den effekten i vår bil där jag i regel har kortaste avståndet.
Absolut, men en modern Volvo har ingen motorbroms att prata om ändå, så du sliter mer på bromsarna själva också. oavsett så tycker jag personligen att 4000 mil är alltför lite för att vara dags att byta bromsarna. Också märkligt att folk behöver byta bromsar bak, när det oftast är frambromsen som används mest.
Xanthopteryx skrev: ons 26 jan 2022, 15:17 Använder PA hela tiden, men kör sällan i köer. Ekoläge gör att den är mindre hetsig med broms och gas. Och så försöker jag bytas fil innan jag kommer för nära framförvarande. Om det inte är möjligt och man kommer ikapp lastbil eller släpmänniska så kopplar jag ur i tid och frirullar ner hastigheten.
Kör du då inte som med vanlig farthållare och vitsen med radarn (slipper slå av på) försvinner?! Sorry, inget påhopp och off topic men var tvungen. :)
Senast redigerad av 1 Keiser, redigerad totalt 0 gånger.
Håller helt med om 4000 mil är lite.
Att bakklossar slits mest beror på att billen vid lätt bromsning och ACC först lägger på bakbromsen och sedan förstärker fram.
Bilen balanseras bättre så.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte