Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putteman
Jag gillar nyheten med den längre räckvidden på nya laddhybriderna, och såklart positivt att det går att värma kupén på el.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/

Men jag hittar ingen info om ifall även A/C kan gå på batteri? Är ju rätt många månader om året som det är gott att få ner tempen lite i bilen när man ska iväg. Går det på batteri eller kommer bensinmotorn prutta igång direkt när det är dags för A/C?
Användarvisningsbild
av bem
Om du kollar vad Volvo skriver om den elektriska klimatanläggningen så kan du se att både värme och kyla i bilen är elektrisk.
Det innebär t.ex. att om du en het sommardag vill att bilen skall vara behagligt sval kan du starta kylan via Volvo Cars appen på samma sätt som man kan starta värme på vintern för att få behaglig temp i bilen. Om jag inte missminner mig så är det den temparatur du har klimatanläggningen i bilen inställd på som blir temperaturen i bilen.
/Bo

Elektrisk värmare och kylare för kupén:
Oberoende av vädret kan detta kraftfulla elektriska värme- och luftkonditioneringsaggregat hjälpa dig att skapa ett behagligt klimat i din Volvo Recharge. En förkonditioneringsfunktion säkerställer att du alltid kan gå in i en bil som är bekvämt klimatiserad innan du åker – oavsett om det är kallt eller varmt utomhus. Och genom att förkonditionera bilen medan den laddas kan du spara batteriets energi och optimera räckvidden i läget Pure. För optimerad sikt och komfort i vinterkylan kan du slå på värmen i framstolarna, ratten, vindrutan, bakrutan och sidobackspeglarna. Förkonditioneringen styr du bekvämt från din mobiltelefon via appen Volvo Cars eller genom att bara trycka på huvuddisplayen. Starta den direkt eller välj bland förinställda avgångstider.
av Putteman
bem skrev: tis 11 jan 2022, 20:37 Om du kollar vad Volvo skriver om den elektriska klimatanläggningen så kan du se att både värme och kyla i bilen är elektrisk.
Det innebär t.ex. att om du en het sommardag vill att bilen skall vara behagligt sval kan du starta kylan via Volvo Cars appen på samma sätt som man kan starta värme på vintern för att få behaglig temp i bilen. Om jag inte missminner mig så är det den temparatur du har klimatanläggningen i bilen inställd på som blir temperaturen i bilen.
/Bo

Elektrisk värmare och kylare för kupén:
Oberoende av vädret kan detta kraftfulla elektriska värme- och luftkonditioneringsaggregat hjälpa dig att skapa ett behagligt klimat i din Volvo Recharge. En förkonditioneringsfunktion säkerställer att du alltid kan gå in i en bil som är bekvämt klimatiserad innan du åker – oavsett om det är kallt eller varmt utomhus. Och genom att förkonditionera bilen medan den laddas kan du spara batteriets energi och optimera räckvidden i läget Pure. För optimerad sikt och komfort i vinterkylan kan du slå på värmen i framstolarna, ratten, vindrutan, bakrutan och sidobackspeglarna. Förkonditioneringen styr du bekvämt från din mobiltelefon via appen Volvo Cars eller genom att bara trycka på huvuddisplayen. Starta den direkt eller välj bland förinställda avgångstider.
Ah, perfekt ju. :-)
Kom allt detta nu med nya uppdateringen, eller gäller det även om man köper t.ex. en 2021 års laddhybrid? Eller håller den på med bensinmotorn?
Användarvisningsbild
av bem
Putteman,
Eldriven värme kyla kom på laddhybriderna till 2022 late egentligen. Men kan nog finnas redan på 2022 early om man inte valde till bränsledriven värmare. Eldriven värme kyla finns inte på 2021.
Alltså, om du har bilen ansluten med laddsladden funkar det nog få kyla i bilens klimatsnläggning på 2021:a. Den stora skillnaden är att 2021:or har bensindriven värmare.
Jag har en V90 Recharge 2022 early och den skulle haft eldriven värme kyla om jag inte valt till bränslevärmare vilket jag ville ha för jag behöver ha varm bil på vintern när jag skidor ute i skogen. Det hade jag inte kunnat få utan bränslevärmare för hybridbatteriet på 2022 early är fortfarande 11,6 kWh ( inte 18,8 kWh som 2022 late har och som 2023:or också får). Med större batteri klarar man sig utan bränslevärmare. Det går heller inte välja till bränslevärmare på 2022 late eller 2023:or (utom XC60 och XC90 som får tillbaka bränslevärmare på grund av chipbristen på just 2023:or).
Skall man ha en elektrisk värme och kyla så skall man ha en 2022 late eller 2023:a (dock med XC60 och XC90 har bränslevärmare för 2023) eftersom de har det större hybridbatteriet på 18,8 kWh. Då kan man starta värme eller kyla även om bilen inte är ansluten med laddsladden.
De som har en 2021:a kan säkert förklara bättre än vad jag lyckats med vad som gäller på 2021:or.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av petewedi
Vad gäller för AC och XC60 och XC90 som får tillbaka bränslevärmare på grund av chipbristen på just 2023:or? Hur fungerar kylan? Den kan ju inte komma från bränslevärmaren. Är det förbränningsmotorn som driver kompressorn till AC eller är den elektrisk?

/Peter
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]