Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min bil är en XC90 T6, MY17. Den har gått cirka 5 400 mil. Jag ska nu göra årliga servicen hos Bilia och fick detta i mitt tycke hutlösa pris: 11574,69 kr.

Det här är det de ska göra:

Torkarblad för bakrutetorkare byte
Tändstift byte
Luftfilter motor byte
Byte Bromsvätska
Original Service
Slitagekontroll
Drivlinekontroll
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning
Luftfilter kupé byte
Blad vindrutetorkare 2 st byte

Förr om åren har jag betalat cirka 3 000 kr för service (utom ett år när det var det dubbla). Men 11 500 kr för en service på en felfri bil?!

Eller är detta något jag ska räkna med på en bil som är 5 år gammal?

Edit: Fick mer spec från verkstaden:

"Fick nu detta som utförligare beskrivning av verkstaden:

Det är en underhållservice med intervalltillägg :

Tändstiftsbyte

Luftfilterbyte ( motorns)

- ett bromsvätskebyte ( rek vart annat år senast gjort 20200113 vid 3849mil .)"
Senast redigerad av 1 volvoamatören, redigerad totalt 0 gånger.
Fick nu in några offerter via Autobutler från andra firmor (MECA, bl a) och där ligger priset på 4-5 000 kr. Då ingår dock inte mjukvarunedladdning. Och så är det inte "Volvo Original Service", vad det nu är.

Ska jag försöka förhandla ner Bilias pris och köra där eller ska jag ta någon av de andra? Hur skulle ni ha gjort?
Sanslöst mycket pengar. Ska man behöva räkna med 1000kr/mån bara för att serva en bil? Kolla med en annan verkstad vad det kostar, jag vågar lova att det skiljer en del om du kan tänka deig att köra 10-15 mil för att få jobbet utfört.

Bryter man ner det så reagerar jag på bromsvätskan. Ligger den i serviceplan numera? Det är givetvis bra att byta den, men kanske ändå inte helt nödvändigt. Vad säger ni andra?

(Helt OT kan jag nämna att min internetleverantör hemma höjt priset med 54% på ett år, och försäkringsbolaget ville höja hemförsäkringen med 20%, banken har höjt kortavgiften etc etc. Jag håller därför på att byta leverantörer av dessa tjänster. Min poäng är att ibland är det det lite jobbigt att vara konsument, man måste hela tiden vara på sin vakt. )
Som jag ser det beror det på hur länge du tänker ha kvar bilen.
Jag tror att en köpare tycker det är tryggare med ÅF stämplar i boken och då träffar du en större marknad / får lite högre pris vid försäljning. Så ska du sälja inom ett par år, kan det vara värt att fundera på.

Jag servade min bil själv redan år 3, sparar alla kvitton och skriver ner vad som är gjort.
Har en MY16 och tänkte ha den minst 5 år till. Tror att jag kommer att ha sparat pengar den dag jag säljer.

Ang mjukvara, ser jag inte att man behöver uppdatera en 5 år gammal bil om allt fungerar som det ska.

Finns säkert andra synpunkter. :-)
volvoamatören skrev: tis 25 jan 2022, 09:20 Fick nu in några offerter via Autobutler från andra firmor (MECA, bl a) och där ligger priset på 4-5 000 kr. Då ingår dock inte mjukvarunedladdning. Och så är det inte "Volvo Original Service", vad det nu är.

Ska jag försöka förhandla ner Bilias pris och köra där eller ska jag ta någon av de andra? Hur skulle ni ha gjort?

Jag inser nu att Bilia finns på många håll i landet. Var fick du offerten? Bor du tex i Stockholm kan det nog vara värt att prata med Volvo i Sala, Tierp, Nyköping, Eskilstuna eller Norrtälje till exempel.
Jag bor i Stockholm, så inser väl att det är dyrast här. Men ändå. Bra tips att prata med Bilia lite längre bort.

Jag har beställt en ny XC90 via CBV, så jag tänker säljer denna bil om några månader. Kanske är bra att ändå serva den hos en Bilia då, eller?
volvoamatören skrev: tis 25 jan 2022, 09:39 Jag bor i Stockholm, så inser väl att det är dyrast här. Men ändå. Bra tips att prata med Bilia lite längre bort.

Jag har beställt en ny XC90 via CBV, så jag tänker säljer denna bil om några månader. Kanske är bra att ändå serva den hos en Bilia då, eller?
Och kanske inte bara Bilia. Finns andra Volvoåterförsäljare
Fick nu detta som utförligare beskrivning av verkstaden:

Det är en underhållservice med intervalltillägg :

Tändstiftsbyte

Luftfilterbyte ( motorns)

- ett bromsvätskebyte ( rek vart annat år senast gjort 20200113 vid 3849mil .)

Samt byte av torkarblad fram och bak .
Löjligt dyrt.

Service och stämplar är intressant, om det är frågan om en ny bil och för att garantier ska gälla så, ja då är märkesverkstad valet.

Annars, nej.

Stämplar har alla andra verkstäder också.

Jag servar själv, dokumenterar allt underhåll och service och dom pengarna jag sparar kan inte matcha priset hos en märkesverkstad i förhållande till värdet för en framtida försäljning.

Jag köper förstås inga nya bilar, jag håller mig runt 5års-strecket då värdeminskning oftast avtagit rejält och då synar jag skicket i allmänhet, lack, inredning, motorutrymme etc.
Finns det en servicebok, och den är korrekt ifylld så är det prima men jag betalar inte extra för det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.