Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av devinfarrell
Hej!

Ny här men läst många trådar genom åren, men tänkte prova att ställa en fråga.

Har fått möjlighet att köpa en 960 som stått 15 år, är 6:an med 204hk. Motorn rasade och en ny motor sattes in (trovärdiga papper på det finns) så den nya motorn har bara gått drygt 4000 mil, senaste oljebytet cirka 300 mil före nuvarande mätarställning men den har stått 10 år och bara körts sporadiskt åren innan.

Vågar man starta upp en sån motor eller är det stor risk att den har koksat igen oljekanaler osv. Att man byter alla vätskor och ser över bromsarna förstår jag men frågan är om det hjälper att byta oljan, den oljan och hela motorn är ju ganska fräsch tänker jag... Så det kanske kan vara OK, vad tror ni?

Tacksam för tips!
av rd350
Om den stått orörd i femton år ska du byta kamrem innan du funderar på att starta den! Risken är stor att den smäller mitt av.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Olja och filter är viktigt att byta också, men troligen inte nödvändigt för provstart om den ser bra ut på stickan. Kan vara bra att koppla ur spridarna och tändspolarna och snurra på startmotorn lite först, så den får en chans att bygga upp lite oljetryck.

Men ja, kamrem först och främst.... Ryker den så är det ny motor som gäller...... igen ;-)
av panth0n
Byt kamrem inkl vattenpump & alla spännare, dumt att chansa på en dessutom ny motor. Olja och filter är väl inte lika akut förutsatt att det inte är kondesvatten i oljan (så jag hade bytt hursomhelst).
Användarvisningsbild
av frasse4
Kolla vilket år motorn är från, den fick bredare kamrem i två omgångar. Första årens rem hade bytesintervall på 4500 mil

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]