Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skumt, kunde inte aktivera ”Constant AWD” idag på min V90 T6 Recharge MY22.
Hade parkerat i en isig uppförsbacke på eftermiddagen. Hade Constant AWD körläge när jag körde in och parkera. Var och fota i ungefär en timme och när jag kom tillbaka aktivera jag bilen och la i D (Drive). Gick sen in i inställningar, Körläge och skulle aktivera Constant AWD, men si det ville inte bilen låta mig göra. Jag försökte rätt många gånger men näe knappen blev inte blå (=aktiverad). Jag kröp försiktigt iväg på Hybridläge och kom iväg uppför den isiga backen. Körde en bit och provade knappen Constant AWD och se nu blev knappen blå och körläget därmed aktiverat.
Jag har startat många gånger tidigare med Constant AWD utan problem. Och för att vara säker att jag inte pratar i nattmössan var jag ute i bilen nyss och aktivera bilen, la i D och sen aktivera jag Constant AWD utan problem.
Nån som har nån bra teori varför jag inte kunde aktivera Constant AWD när jag stod i den isiga uppförsbacken.
Kan det vara funktionen ”Backstarthjälpen” som är med och inverkar på val sv körläge?
Har aldrig tidigare stått parkerad i backe med den här V90 Recharge.
/Bo
Du måste få din bil inbytt eller utbytt, jag har aldrig vart med om nån som haft så mycket fel på en ny bil. Jag har haft olika V90 sen feb 2017 och i princip aldrig haft nåt fel på bilarna. Fukt i framlyktor och en laddlucka som bråkade för nån vecka sedan.

Antingen förstår du inte din bil överhuvudtaget eller så är det sämsta bilen jag hört talas om.

Skriver inte detta för att vara taskig eller dum på något sätt då jag vet att du gillar V90 och kört Volvo innan men du måste få hjälp av din handlare. Bilen borde inte ens säljas vidare den borde gå direkt till skroten.
Nja, så illa är det inte, SundanceKid
Jag är ju bara ute och fiskar om nån haft samma problem nån gång eller har nån teori vad problemet kan ha orsakats av.
Som ja sa, om du läste vad jag skrev, så har jag startat många gånger tidigare på Constant AWD och det har funkat.
Det är inga konstigheter förstå hur man aktiverar detta körläge så jag förstår hur man ”gör”. Att det varit problem men min bil tidigare innebär inte att det är det nu. Det fanns mjukvaruuppdatering som löste i stort sett det mesta som tidigare inte fungerade. Sånt skickar man inte en bil på skroten för. Man måste helt enkelt dels ha lite tålamod dels låta Volvo fixa problem i mjukvaran. Den som inte vill vara med i den leken kanske bör se sig efter en annan bil.
Varför jag är lite nyfiken om nån haft detta problem nån gång, eller kanske mer generellt inte kunnat aktivera ett visst körläge, är att jag har båt och båttrailer som jag skall uppför båtramper med på sommaren. Då underlättar det om man kan vara säker på att Constant AWD alltid går att aktivera. Annars skiter jag i stort sett om Constant AWD kan strula men det känns tryggt aktivera det på snöiga och isiga vägar på vintern förstås.
Att rapportera den här incidenten till min Volvomek tror jag inte är så stor ide. Behöver nog kunna upprepas och det har bara hänt en gång än. Jag avvaktar och ser om det händer igen. Skall prova lite mer i uppförsbacke, stillastående, eftersom det var då det hände att Constant AWD inte gick att aktivera.
Sen är det nog så att mycket hänger på mjukvaran och det kan säkert finnas diverse problem dom har sin grund i den. Utan så buggfri mjukvara som möjligt kan en bil få många oförklarliga problem. Jag vet tyvärr av erfarenhet med min bil. Och det är Volvos ansvar hitta ev. buggar och glitchar i mjukvaran. Man skall nog, som alltid, undvika en bil när det kommer större ändring, t.ex. byte av infotainmensystem i en bilmodell. Som det blev i mitt fall med V90 (jag beställde en 2022:a med Sensus men fick en 2022:a med Google infotainment. Om man vill försöka undvika ”inkörningsproblemen”.
/Bo
Själv följer jag allas , inkl bem trådar om bilbetänkligheter. Vi har här ganska få och korta inlägg jmf med swedespeed usa som har mer trafik och kan älta ämnen i oändlighet. Här är vi inte så många så få vi värna om oss deltagare som hänger här i konkurrens med fb och andra ställen.
Till ämnet - Sjukt dumt om Permanent AWD finns bara ibland. Som vib bilen ”En brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.

– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.”

http://www.vibilagare.se/podcast/vinter ... an-qashqai
Rent spontant?
"Körläget låser bilen i fyrhjulsdrift. En anpassad fördelning mellan fram- och bakaxelmoment ger god framkomlighet, stabilitet och väggrepp t.ex. vid halt väglag, vid körning med ett tyngre släp, eller vid bogsering. Körläge Constant AWD är alltid tillgängligt oavsett laddstatus på hybridbatteriet."
Kontakta din PST.

Visserligen har man ändrat texten och tagit bort att Constant AWD alltid är tillgänglig på My22. Men detta är en sådan sak jag definitivt hade lyft direkt med PST/ÅF för min egen skull om det i framtiden skulle bli ännu mer problem. Så mitt förslag, dra ett mail till din PST så du har det i skrift. (Hoppas att du gjort detta redan, då du tagit dig tid att skriva här)

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]